Nya försök att stoppa Lexbase & Mr Koll

Men du har inget svar om när det är bra att kunna kolla upp sina medtrafikanter?

Och det tolkar du som att jag är sur? Finns hur många situationer som helst, smitningar där någon/man sett regnumret (har hänt mig ett par gånger), felparkeringar på privat mark, dumpade bilar. Vi lever i ett öppet och demokratiskt samhälle och det ska vi fortsätta med.

1 gillning

Det borde vara BankId inloggning när man söker i dessa databaser så det loggas vem som söker och vad som söks.

7 gillningar

Inget av det du nämner där är något du kan påverka genom att ta reda på vem som äger bilen. Kontakta polisen, du kan inte agera polis själv.

1 gillning

Det kanske finns en anledning till att du vill vara anonym på nätet? Då kan ju inte folket kolla upp dig i dessa databaser. :joy::joy: Eller kan vi få en bild på din reg skylt så vi kan grotta ner oss lite i det öppna samhället. :joy::joy:

Jag är ju inte anonym utan det går att söka lika mycket på mig som alla andra. Att jag inte stoltserar med min namn här är en annan sak.

Jo det kunde jag. Tog reda på ägaren, ringde upp och efter ett lugnt samtal löste det sig. Hade det inte löst sig hade jag kontaktat polisen.

Vet inte riktigt vad jag skall svara här. Du skriver inte vad bilföraren hade gjort dig för att du skulle ringa upp personen.

Jag skrev det....smitning.

Allvarligt? Du kontaktar inte polisen vid en smitning, vad ville du ha av den som smet? Pengar?

Ja allvarligt. Vad jag ville? Att denne skulle ta sitt ansvar och efter ett enkelt samtal så löste det sig. I ena fallet hade vederbörande inte ens märkt det och var väldigt ursäktande.

I rest my case.

Ok

Kollade upp en ägare på ett fordon för ett par månader sedan och då var jag tacksam att det gick att göra. Var en äldre dam i vårt garage som hade råkat ställa sig på min plats. Kunde kolla upp ägaren, ringa henne och så kom hon ned och flyttade sig från min plats =)

2 gillningar

Används det på rätt sätt så är det inga problem men enligt polisen är den procenten betydligt lägre än de som söker av skäl för att begå brott.

2 gillningar

Haha. Minns när jag kollade upp en granne på Lexbase som satt inne. När jag sa det till honom när han var ute på permis så undrade han varför jag inte frågat honom istället och sparat pengarna :joy:

Backade på en bil så regskylten blev lite böjd – hitta ägaren lätt och berättade vad som hänt och vad henne skaffa ny skylt som jag kunde betala.

1 gillning

Hittade en bil med öppen dörr på en parkering en gång. Tog reda på vem som ägde bilen och ringde honom. Han var mycket tacksam då han inte hade en aning om att bilen fortfarande stod öppen efter han lastat ur bilen och sedan gått in på ett shoppingcenter

2 gillningar

Kan iofs även tillägga att man skydde de sidorna som pesten när man jobbade inom kriminalvården. Där var ju alla rapporter och beslut osv underskrivna med ens namn. Inte svårt att ta reda på vart någon bor, om man har registrerade husdjur, vad man kör för bil, om man bor ihop med någon osv.. kan tänka mig att det är samma för andra utsatta yrkeskårer. För att vara i det anonyma gäller det att ha ett namn som är vanligt. Det gör det betydligt svårare att ta reda på uppgifter.

Grejen är la att folk skriver sina namn överallt nuförtiden. Helst med tele nr och allt annat smått och gott!

När jag började med internet för 25 år sedan sa man alltid att skriv aldrig ditt riktiga namn och adress på internet. Ändrades snabbt när Facebook kom och tvingade alla att ha namn. Skillnad är ju om man handlar varor m.m. på nätet. Då blir det ju lite svårare att ha ett nickname.

Jag tycker man ska hålla allt privat!

1 gillning