Nya försök att stoppa Lexbase & Mr Koll

Från sajten:
image

Regeringens försök att stoppa spridningen av personuppgifter via webbsidor så som Ratsit, Lexbase och Mr Koll röstades ner av riksdagen.

Det är många som tycker det är konstigt att det finns webbsidor som kan sprida personuppgifter i form av exempelvis brotsdomar så lättvindigt som dessa sidor gör. Särskilt i dess GDPR-tider. Anledningen att de kan göra det är att de har registrerat sig databaser med utgivarbevis. Då trumpar den grundlagsdefinierade tryckfrihetsordningen GDPR.

I ett nytt lagförslag försökte man komma till rätta med det hela. Detta gillades inte av ledamöterna i Konstitutionsutskottet och därmed föll majoriteten att få igenom det i en riksdagsomröstning. Man ansåg att lagförslaget var för otydligt och riskerade få konsekvenser utanför det tänkta området.

Andra förändringar som man däremot antog inkluderar:

  • Yttrandefrihetsgrundlagens territoriella användningsområde utvidgas till att även gälla vissa satellitsändningar av program som kommer från utlandet, men som har en mycket stark svensk anknytning.
  • Bestämmelser införs i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen som ska göra att skyddslagens förbud mot att avbilda vissa platser och objekt kan användas på det grundlagsskyddade området.
  • Den så kallade webbsändningsregelns användningsområde begränsas till att gälla sådana aktörer som har grundlagsskydd enligt databasregeln.
  • Yttrandefrihetsgrundlagen ändras så att det kan ställas upp villkor för och granskning av public service-företagens programverksamhet på internet.
  • Utrymmet för att ställa krav på vidaresändningar av vissa program förtydligas och utvidgas.

Dessa förändringar föreslås börja gälla den 1 januari 2023.

Via Riksdagen.se.

Trist! Hoppas att de försöker igen med ett någon justerat förslag.

Jag trodde du uppskattade detta ofog när du gör dina kartläggningar. :joy::joy:

1 gillning

Lite sent på bollen med gammal artikel men jag tror nog att det heter "trumfar" och inte trumpar

Jag är väldigt privatlagd av mig och tycker det är kasst att det är så lätt att hämta uppgifter om folk hur man vill. Vi lever i en "doxing" värld :confused:

Det kan du tacka Offentlighetsprincipen för som har funnits i Sverige sedan 1766

1 gillning

Den var bra då, men idag när du kan ta ett regnummer från en bil och få fram det mesta om ägaren på 30 sekunder så är väl den typen av offentlighetsprincip lika översprungen som rätten att bära vapen i Amerikanska konstitutionen.

Den är fortfarande bra och det exempel du nämnde är bra på många sätt.

Jag har inget emot offentlighetsprincipen men jag ogillar att man kan skaffa ett utgivningsbevis och lägga upp offentliga databaser på nätet.

1 gillning

Det är väl alldeles utmärkt för din spionverksamhet?

Eh, nej. Det gynnar endast tjyvar och bråkstakar.

Nej det gör det absolut inte och det vet du. Du överdramatiserar och överdriver.

Jo, och det vet även du. Och detta gäller i båda fallen jag nämnde.

Nej det gynnar inte bara tjyvar bara för att dom OCKSÅ kanske använder det.

1 gillning

Jag kan garantera att det är en bra bit över nittio procent av alla förfrågningar om bilägare, som görs av någon som upplevt sig kränkt i trafiken, och eller inte har ärliga avsikter med sitt sök. Garanterat. Övriga gör det för att de är nyfikna. Ytterst få har legitima själ att söka efter ett fordons ägare. Behövs det finns polisen.

Ren och skär killgissning :slight_smile:

Vid vilket tillfälle anser du att det är legitimt att söka efter en bilägare?

Spelar det någon roll vad jag tycker egentligen? Du har redan din åsikt klar och är inte intresserad av att ändra dig. Ditt påstående att det är bara tjyvar och bråkstakar som gynnas kan du inte bevisa, nu sjönk det till 90% men det är också en siffra du inte har någon fakta att backa upp med.
Naturligtvis så missbrukas det, som med många saker som är bra i rätt händer. Men det betyder inte att man ska ta bort det helt och försämra för alla parter.

Jo, det är intressant att veta vad Du faktiskt tycker. Att bli sur gynnar väl inte din åsikt heller?

Sur? Jag är inte sur. Du misstolkar.