Inga undermenyer fungerar i någon Microsoft-app

Jag har fått ett för mig märkligt fel då inget Microsoft-program i macOS Ventura Beta längre kan accessa något menyobjekt som inte är i menyraden (t.ex. det på bilden). Jag kan fälla ner menyerna men de är helt döda och man kan inte trycka på dem. Tror ni det är betaversionerna som gett detta problem eller kan jag ha ställt till något? (Alla övriga program från andra tillverkare fungerar utan problem, även med menyer på samma sätt.)

Screendump 2022-09-21 kl. 22.52.56

Snabb googling och det dyker upp som ett problem med senare betaversioner av macOS 13 Ventura på diverse forum. Men Apples utvecklare läser varken där eller här. Som betatestare bör du alltså rapportera! :slightly_smiling_face:

Vad ”bra”, tack @IngoX!

Jag ska rapportera. Dock har jag ett litet problem som även påverkat min googling: Vad heter denna typ av menyer (även på engelska)?

Jag googlade på ”drop down menu”
Bifoga bild som i ditt inlägg, funkar på alla språk :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hade det problemet i Excel i går. Öppnade betakanalen för MS och tog hem senaste betan av Excel och nu fungerar det igen.

iMac 27" 2019 13.0-beta (22A5352e)
Excel v 16.66

2 gillningar

Bra tips men tyvärr har jag inga menyobjekt att joina insiderprogrammet, troligtvis pga att jag är inloggad över en organisation som inte tillåter detta, alternativt att jag kör programmen över Apples AppStore?

Edit: Loggade ur min organisation och loggade in med min privata personliga licens direkt från Microsoft. Efter omstart fanns fortfarande ingenting om hur man loggar på insiderprogrammet. Så, jag drar slutsatsen att det är AppStore-versionerna som spärrar att jag inte kan köra beta (inte organisationen).

De två senaste publika betaversionerna av macOS har löst problemet (Microsoft har inte uppdaterat under tiden). :+1:

Jag hann visserligen rapportera till Apple några timmar innan lösningen kom, men tror inte att jag gjorde skillnad här, ha.

Tack för input hursomhelst!

2 gillningar