Induktionshäll – något speciellt man skall tänka på?

Skall snart slå till på ett nytt kök här hemma och undrar om ni som har en induktionshäll har några tips på vad man skall tänka på.
Vi skall ha en som är 60cm bred och har tittat lite på Bosch.
Är två modeller som vi kollar på. Vad jag förstår är den enda skillnaden att den på den ena går både sidorna att "koppla" ihop medans den andra är det bara på en sida.
Är det något man använder?

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/ugn-spis/spishall/bosch-series-6-induktionshall-pvq695fc5z/27545

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/ugn-spis/spishall/bosch-series-6-induktionshall-pvs611fc5z/27548

Det har du säkert redan fattat att induktions häll är riktigt bra. :smiley: Även den gamla släkt stekpannan i gjutjärn fungerade.
Vissa kastruller måste kanske bytas ut.

1 gillning

Det skall nog inte vara några problem.
Alla våra stekpannor och kastruller skall funka på induktionshäll.

Vi köpte billigaste Ikea, kan inte rekommendera. Svårt att trycka på ”knapparna”. Händer ofta inget och då trycker men hårdare vilket är helt meningslöst då det är en glas skiva.

Vi har Bosch, ingen aning vilken modell men fungerar utmärkt. :slight_smile:
Det där med ihopkoppling har vi aldrig använt. Kanske om man har en halv gris på spisen?

1 gillning

Ikeas modeller är tillverkade av Bosch/Siemens eller Electrolux och det finns både bra och dåliga. "Matmässig" är i toppen hos Råd&Rön t ex.

Jag är också på jakt efter ny häll, en tavla ramlade ner och spräckte min gamla Siemens som i övrigt fungerar bra. Den fungerar fortfarande men använder inte plattan med spricka över så inte haft bråttom med att lösa det.

Eftersom köket byggs om, kan du få in en 80cm så gör det om ni inte är helt ointresserade av matlagning. Jag har försökt kika på lösningar för att få in det i mitt utan att behöva göra om för mycket, men får ge upp det tyvärr.

Krav jag har, timer med automatisk avstängning.
Övrig märklig automatik vet jag inte, boost är ju bra men bör användas med försiktighet så pannor/kastruller inte slår sig. Autotemp/perfecttemp låter ju bra men inte sett något om hur det fungerar i praktiken.

Flexzoner, jag ser stor nytta av detta så har försökt läsa på.
Det här är lurigt, det ser ju fint ut att man kopplar ihop en stor yta, men på många hällar så är det ändå spolar som är betydligt mindre än den ytan som är markerad på glaset.
Värsta exemplen är att du slår på dem och ställer en panna i mitten och den bara blir varm i vardera ytterkant. Givetvis är tillverkarna snåla med detaljer kring detta så det är svårt att veta vilka som har välfungerande flexzoner om man inte hittar tester på dem.

2 gillningar

De flesta stekhällar har en aktiv yta som är klart mindre än en vanlig 28cm stekpanna så redan där finns det nytta, om zonen är välgjord.

Att tänka på vid induktions hällar, som man lät missar är hur mycket eventeulla kylfläktar låter och hur ofta och länge . Tycker det är grymt irriterade med dessa fläkt ljudet från moderna spisar och hällar.

//Daniel

Tack för bra input.
Vi bygger visserligen om men det räcker nog med 60 för oss. Vi satsar hellre på en diskho på 80. Har större nytta av det. :+1:t3:

1 gillning

Gör båda :wink:

Är det bara jag som så fort något kockar över och det kommer vatten på hällen så slutar touchen fungera, hällen kan stängas av (och timern) sen måste man ta bort allt, torka hällen och kastrullen torr och sen börja om innan man kan äta sin överkokta pasta.

Ibland saknar jag den gamla spisen med vred på.

Nej, eftersom knapparna fungerar genom att man lägger något som leder ström på dem (ditt finger) så kommer de ju reagera på vatten som också leder ström.
Att den då stängs av är ju en ganska bra säkerhetsfunktion :slight_smile:

Bästa lösningen är att sluta koka över saker, det är inte kul på en gammal spis heller.

1 gillning

Enda gången jag använder koppla ihop plattor-funktionen är när jag brygger öl och ska använda min 8 literskastrull. Då går det lite snabbare än att bara köra en platta.

1 gillning

När vi byggde om så ville vi ha en lite större häll, så vi köpte en på 80cm. Fördelen är såklart att man kan ha några lite större stekjärn/grytor samtidigt.
Nackdelen är att man behöver ett 80skåp under och har man inte den möjligheten så blir det ju svårt. Det behövs också en rätt stor fläkt över. De rekommenderade 90cm bred fläkt till 80cm häll.
Vi köpte en Electrolux och är nöjda med den, framför allt så är det två saker vi är nöjda med (förutom storleken), den är väldigt lätt att hantera och det är smidigt både för oss och för de som exempelvis passar barnen ibland och behöver använda hällen. Man behöver inte vara raketforskare för att få igång den.
Den andra saken är att den är nedsänkt i diskbänken, detta gör att det blir väldigt lätt att toka av diskbänk/häll och inga matrester/spill fastnar i någon kant/springa.

1 gillning

Har en Siemens induktionshäll där man kan koppla på ena sidan. Jag använder det sporadiskt men frugan som faktiskt är den som lagar mest mat hemma uppskattar inte alls den funktionen. Vi har bägge problem att få jämn temperatur på stekpannan på den sidan medans det funkar klockrent på den sidan som är för en stekpanna.
Boost funktionen är bara för att koka vatten annars kan man förstöra stekpannor och kastruller. Jag lyckades förstöra en Le Creuset vattenkokare precis när vi skaffat induktion för att jag inte förstod hur effektivt boosten var.

1 gillning

Se till att det en touch-skala för varje platta/zon. Bli galen på vår Siemens där man först ska välja platta, sen använda den gemensamma skalan för att ställa värmen.

3 gillningar

Apropå touch, vad är det för idiot till Siemens-ingenjör som tycker att touchkontroll på torktumlare är en bra idé? När man hanterat den blöta tvätten försvinner det feta på fingrarna vilket medför att touchpanelen inte reagerar. :face_with_symbols_over_mouth:

De som konstruerar såna här grejer kan ju inte använda dem själva. Då skulle de märka hur kasst det är. Säkert billigt, snyggt och bra i teorin. Funkar dåligt i praktiken.

1 gillning

Jag tror att de flesta bredare hällar kan man ha i ett vanligt 60 underskåp. De bygger bara ca 20-25 mm på kanterna. Så det räcker med att hålet i bänksivan är större.

1 gillning

Inser att mitt liv skulle bli så mycket bättre med en 80 cm. häll..:smiley:

2 gillningar

Jag hatar jag menar HATAR touchknapparna på glashäll. Kan man inte ändra effekten pga blöta fingrar så stängs allt av om man råkar kana med någon kastrull över det. Alla inställningar och tider försvinner. Annars är just induktion bra.