Indiska ansöker om konkurs

Från sajten:
image

Butikskedjan Indiska Magasinet AB ansöker om konkurs. Detta efter en tuff tid under Corona-epidemin och följderna därefter.

Indiska har sålt kläder, möbler och attiraljer i butik sedan över hundra år tillbaka. Nu senare även via e-handel. Inriktningen har varit en stil där Indiska influenser blandas med det Skandinaviska.

Idag den 25 oktober lämnades konkursansökan in. I pressmeddelandet kan vi läsa att det rör sig om sviterna efter Corona-epidemin ihop med den kommande lågkonjukturen. Man hoppades klara det med hjälp av en rekonstruktion men Skatteverket sade nej. Vi kan ana en viss bitterhet över detta faktum.

Fram till idag hade man 46 butiker i Sverige och Finland. Vd är Karin Lindahl som också köpte bolaget så sent som 2017. Då hade man 92 butiker.

Källa: Pressmeddelande (Via: Feber)

Lite sorgligt. Både frun och jag har handlat en del där genom åren. Har ju haft en stil som ingen annan haft att erbjuda när det gäller inredning framförallt.

Tyvärr kan man inte överleva på rasta gubbar. :joy::joy:

1 gillning

Finns väl inga sådana där. Märks att du aldrig varit på Indiska. :wink:

1 gillning

Det var tråkigt att höra. Jag var iväg till Nova Lund för att besöka deras butik i söndags, men den var stängd och borta. Dom brukade ha roliga kuddar med guldbroderier, tofsar och annat krims krams som jag behövde fler av.

1 gillning

Tror att min fru handlade där senast för någon vecka sedan.

1 gillning

Inte så det räckte tydligen. :joy:

Från sajten:
image

Det konkursdrabbade Indiska kommer att fortsätta verksamheten med nya ägare.

Det var den 25 oktober som butikskedjan Indiska ansökta om konkurs. Pengarna räckte inte till för den omdaning som kedjan behövde göra och inga nya fanns att finna.

Nu är det klart att nya investerare går in och räddar kvar bolaget. Butikerna kommer alltså fyllas på igen. E-handeln öppnas upp. Det bästa av allt är att de gamla presentkorten kommer accepteras. Detta är något som annars brukar brinna inne vid en konkurs.

Källa: Breakit.