Indiana Jones 5 använder VFX-teknik för att få Harrison Ford att bli ung igen

Från sajten:
image

Harrison Ford har till sist fallit offer för Disneys föryngrande av skådespelare. I Indiana Jones 5 kommer han få räkna av ett gäng år på sitt utseende.

Han är nu den sista i originaltrion från Star Wars som hamnar under den digitala skalpellen. Empire har avslöjat att en yngre Indy kommer att vara med i den kommande Indiana Jones filmen. Som tur är kommer det bara vara en liten episod i början av filmen som visar upp baby-face Ford. Scenen ska utspela sig när Indy befinner sig i ett slott fyllt med nazister 1944. Filmen utspelar sig sen några decennier senare, 1969 närmare bestämt.

Regisören James Mangold säger till tidningen:

Och så utvecklar vi ut och du befinner dig 1969. Så att publiken inte ska uppleva förändringen mellan 40- och 60-talet som en intellektuell inbilskhet, utan bokstavligen upplever den sprudlande andan från de tidiga dagarna… och sedan början av nuet.

Det är Industrial Light & Magic som med ny mjukvara från VFX kunnat återskapa en Ford från 1980-talet genom att gå igenom arkiverade bilder av skådespelaren och sedan mixat ihop det med de nyinspelade scenerna. Men det är inte en ung Indy i nya kläder heller. Kostymavdelningen har lagt ner enormt mycket kraft på att återskapa hans ikoniska bruna skinnjacka stygn för stygn. Producenten Kathleen Kennedy fortsätter med:

Min förhoppning är att, även om det kommer att talas om det i termer av teknik, så tittar du bara på det och säger,” Herregud, de hittade precis de här filmerna. Det här var en sak som de filmade för 40 år sedan. Vi släpper in dig i ett äventyr, något som Indy letar efter, och du får direkt den där känslan: “Jag är med i en Indiana Jones-film.”

Ford själv säger:

Det är lite läskigt. Jag tror inte ens att jag vill veta hur det fungerar, men det fungerar. Det får mig dock inte att vilja vara ung. Jag är glad över att ha förtjänat min ålder.

Källa: Empire

Jag tycker det har gått för långt när man kan fejka på detta sätt.