In i tv-djungeln - vilken modell väljer man?

Köpte en LG C3 åt mina svärföräldar för någon vecka sedan och trodde först när jag kollade Prisjakt att rabatten bara gällde direkt från LG, men upptäckte sedan att även Elgiganten drog av dessa 2 200 kr direkt när man lade TV:n i varukorgen. Så jag skulle tro att de flesta återförsäljare har denna rabatt.

1 gillning

Jag hjälpte en bekant igår med att sätta igång en mindre fabriksny Thomson TV. Mjukvaran kändes bra lätt att ställa in och bra bild.
Om jag själv skulle köpa ny TV så är det inte omöjligt att det blir det märket. Priserna bra också.

Power verkar ha störst utbud för närvarande av dem.

Elgiganten kör en kampanj på Thomson TV apparater nu:

Fantastisk uppdatering av WebOS för oss med förra årets C3 och G3. Vi får bland annat inbyggd Chromecast och Dolby Vision Filmmaker Mode.

3 gillningar

Köpte själv en C3 förra julen efter att ha läst en miljard recensioner. Hamnar den inte på först plats så är det topp 3 på alla tester som finns typ. Enda tänkbara alternativet är en Samsung the Frame, eftersom bilden är sjukt behaglig på den (men svärtan är tyvärr kass).

Fördelar:

• Bra svärta.
  • Superb bild.
  • Tunn och lätt.
    (Ja, jag ställer inte högre krav än så)

Nackdelar:

• Glansig, blir mycket reflektioner.
  • Mängder av meningslösa bildeffekter. Ibland, helt slumpmässigt tycks det, så återställs bildinställningarna till default. Detta innebär att hateffekter som ska göra bilden "bättre" sätts på. Soap Opera-effekten som det kallas är bland det vidrigaste som finns på en tv och jag förstår inte hur en leverantör ens kan ha med det som en option. På fackspråk heter det typ Less Noise, Smoother picture och sån skit. Med alla dessa inställningar OFF så är bilden grym!
  • När tv:n växlar läge mellan de olika bildformaten så blir bilden svart i en sekund. Detta märks tydlig när man har på YouTube som har ett gäng olika filmformat på sina videor, och har man reklamsponsrad YouTube är det fruktansvärt! Att LG inte har lyckats lösa detta snyggare är ett mysterium och rent värdelöst.
  • Eftersom jag uteslutande använder Apple TV så behöver jag inte allt tjafs som LG (och alla andra leverantörer) lägger in. Alltså betalar man för utveckling som inte behövs. Hade varit skönt att ha en TV som bara fokuserar på bra bild och inget annat.

/IMHO

Jag har en C2 men detta känner jag inte alls igen. Vi (läs: grabben) tittar VÄLDIGT MYCKET på YouTube här och vi ser aldrig något sådant. Aldrig någonsin.

Tittar du YouTube via appen i LGn eller eller Apple TVn?
Jag har samma problem med min Apple TV när den skiftar mellan bildformat. Har visserligen en Philips TV men min uppfattning är att problemet ligger i tvOS.

Använder alltid AppleTV, aldrig något annat.

Jag kan kan köpa en delay när den skiftar mellan standard, HDR och Dolby Vision etc., det är naturligt, men på YouTube? Aldrig varit med om.

Har inte något sådant på YouTube när jag tittar på AppleTV/C3.

Den här inställningen löste det:

Tror den kom i senaste versionen av Apple TV.

1 gillning

Menar du när den ställer om från upplösningen i ATV-menyn eller i aktuell app från att ha varit i t ex Dolby Vision?

Ja, det blir aldrig svart bild när den växlar mellan olika HDR-format och/eller bildfrekvenser.

Jag har ingen sådan tredje setting på min ATV…?

Kräver senaste modellen av Apple TV. En av få nyheter i den.

When Apple launched its excellent third-generation Apple TV 4K (2022) in November of (you guessed it) 2022, the company promised to add Quick Media Support (QMS) with a later tvOS update. And lo! The setting option is now showing up for owners of a compatible 2023 TV.

Vi har senaste ATV 4K, tre st faktiskt.

Modell A2843 (128 GB).

Såg nu att du har en C2. Den har inte stöd för det. Var en nyhet i C3.

Ahh, det förklarar saken :blush:

Bra så klart men absolut inget jag saknar.

1 gillning

Så man måste ha senaste av allt för att vara med i matchen? :joy:

Jag har aktiverat DolbyVision, och det händer framförallt när den växlar från/till detta läge.
Trodde det vara TV:n, eftersom det inte hände på min förra TV (LG-plasma), men det beror ju sannolikt på att den inte hade DolbyVision.
Vad är det för prakikant på Apple som har släppt igenom ett sånt beteende!? :face_with_monocle:

Farsgubben jagar ny tv, 55-60”. Behöver inte vara superduper värsta modellen. Men inte heller budget. Vad ska man gå på hos Samsung eller LG?