iMovie och ProRes

Till vilket format - om något - konverterar iMovie högkomprimerade filer (h.264 o dyl). till när man importerar sådana filer? Konverterar den överhuvudtaget eller lägger Imovie jobbet på processorerna?

Finns det någon anledning att skjuta filmer i prores om man inte har den snabbast datorn (Mac mini 2018, Intel i7) för att få bättre flyt i klippen?

Vad filmar du med, iPhone?

ProRes har fördelen att du har mycket mer information att jobba med när du exempelvis skall färgkorrigera. Men i gengäld blir det myyyyyyyyycket större filer.

iMovie på MacOS stödjer ProRes numera och konverterar alltså inte.

Hur menar du med flyt i klippen?

Jag planerar köpa 4K video-kamera (el iPhone).
Datorn ligger väl på gränsen för 4k så jag funderar på om prores från exempelvis iPhone 13 PRO belastar CPU o GPU mindre.

Då det är mindre komprimerat belastar det mindre :slight_smile:

Däremot tar större filer också mer ramminne så ligger du på gränsen är det det svårt att ta sig ifrån den. Men det går alltid att skapa proxymaterial :slight_smile:

Tack för bra svar!
Okej, jag har inte så rasande mycket RAM heller, 16GB, så om det går åt mer RAM kanske det inte är värt att skaffa en massa extra minne till Iphone 13 pro för att köra ProRes.

Uppföljning:
Jag provade att redigera några filmklipp i 4k 60fps och det flyter på hur bra som helst, MYCKET BÄTTRE än vanlig HD från en tio år gammal Panasonic, vilket är märkligt...