iMessage-motsvarighet för Android?

Hej!
Nu när google lanserar Pixel i typ hela världen osv, tror ni då det är möjligt att det kommer en motsvarighet till iMessage och facetime för Android? eller är Google "domed" to fail med tanke på Hangout, allo, duo etc. Hur svårt kan de va att göra en Motsvarighet som ligger standard i alla android telefoner ? Tacksam för svar! // Jonas

Detta är den eviga frågan för Android användare.

Personligen tycker jag det är konstigt att ett gigantiskt företag som google inte "löst" detta.

Det finns ju vissa nya standarder att hålla sig efter.. Men det är väl som med mycket annat att sålänge inte Apple gör det så vill ingen annan sattsa på det?.

Fast Apple har ju satsat på det och lyckats?

Absolut och imessage är ett slutet ekosystem som ingen annan får leka i.
Att göra en app som bara funkar mellan android kanske känns lite onödigt och så länge Apple inte stödjer RCS så vinner men inte supermycket på det kanske?

Om apple skulle släppa imessage för android så skulle jag gissa det blir döden för många messaging apps

Det skulle vara smidigare om alla använde en säker och plattformsoberoende lösning som Signal.

4 gillningar

aa men fattar endå inte, Varför inte ba ha en app som Google Allo och skippa dem andra o göra den till standard i alla android telefoner? Så är det typ en motsvarighet:)

De håller på att slå ihop sina appar på ett förvirrande sätt:

Sedan får vi se vad som händer:

This move is happening because Google "unified" its messaging teams in 2020, with a single person, Google Workspace VP and GM Javier Soltero, taking the reins of "all of Google's collective communication products." That should mean Google Hangouts, Google Meet, Google Chat, Google Messages, Google Duo, and Google Voice, and Google even threw in the Android phone app for good measure. It was announced last month that Soltero is leaving Google, though, so that's only two years on the messaging unification job. Nobody knows who, if anyone, is taking over as the new "head of messaging."

:face_with_hand_over_mouth:

Som sagt finns ju många plattformsoberoende. Signal som @Zop skrev och är man lite latare Facebook Messenger som alla och ens föräldrar och deras föräldrar har så man slipper lära dom en app till.

1 gillning

Kan du förklara kort vad som skiljer Signal mot Whatsapp som jag använt i alla år för att fösa ihop vänner och familj med blandade plattformar? Aldrig hört talas om innan.

WhatsApp does not protect metadata. This means third parties may see information about the messages. In contrast, Signal developed a technology for protecting metadata called Sealed Sender. This technology hides information about the sender and the recipient, so even the postage label is unreadable.

WhatsApp stores encrypted media and forwarded messages on its own servers. It also collects information on your usage habits such as how often you use the app and how much time you spend chatting with each contact. According to its privacy policy, third-party service providers can access this information. Signal, on the other hand, only requires a phone number. They will not attempt to link the phone number to an identity.

If WhatsApp’s privacy policy is any indication, they will integrate the app with other services owned by Meta. This involves sharing of information in order to help them customize and market their services.

[...]

Signal is owned by the Signal Technology Foundation. It is a registered non-profit organization that is run on user donations.

https://www.expressvpn.com/blog/whatsapp-vs-signal/

1 gillning

Jag använder vanliga SMS att skicka meddelande fram och tillbaka, och Facebook Messenger både på min iPhone och Samsunglur. Det känns omotiverat att nyttja annat?

2 gillningar

Här är en bra översikt:

2 gillningar

Jag kan också rekommendera Telegram. Bra appar till alla plattformar (iOs, Android, Mac, Windows.

Som med alla messaging appar dyker det upp frågetecken kring privacy då och då men överlag veckar Telegram vara helt ok.

1 gillning

Det här är största nackdelen med Telegram:

Varken Messenger eller Telegram använder end-to-end-kryptering som standard. Användarna måste manuellt välja att aktivera det för specifika konversationer, och då stänger de av funktionalitet som enbart är tillgänglig för ”vanliga” konversationer. Telegram stödjer för övrigt inte ens end-to-end-krypterade gruppkonversationer.

https://nikkasystems.com/2022/03/05/ryktesspridning-mot-signal-i-ostra-europa/

Använder också Telegram (har dock Signal med), tycker deras appar är trevliga och duger för mig. :slight_smile:

Lite så tänker jag också.

Sen är väl det övergripande problemet att inte alla använder samma app i vilket fall som helst.

1 gillning

Det är just det här som gör att jag aldrig kommer kunna lämna Apple, kan inte lämna iMessage...

Är tjänsten/produkten gratis är det Du som finansierar den med din personliga information och integritet.

  • är signal reklamfinansierat på något vis, eller vet nån hur det fungerar? :man_shrugging:

:point_up_2:t2:

Det går att aktivera månadsdonationer eller betala en engångssumma i appen. Man kan då lägga till en symbol på sin profilbild (om man vill).

1 gillning