iMessage/meddelande tappar notissignalen

Då och då genom åren har iMessage/meddelande tappat signalen för inkommande meddelande. Just nu har jag det så med hustrun. Det kan ju vara praktiskt ibland, men ofta mer behäftat med livsfara…:sunglasses:

Så, vad är det som gör att det blir så här? Och vad gör man åt det? Först och främst vill jag ha tillbaka signalen från hustrun, men helst vill man ju inte att detta ska hända alls i framtiden.

Vad säger inställningarna efter att du inte får någon signal?

Jag tycker att jag kollat på alla tänkbara ställen men hittar inget konstigt med inställningarna.

Var tittar du någonstans? Det är i kontakter som du styr ljudet för respektive kontakt

Går jag in på hustrun i kontakter och kollar sms-signal så står det förval. Klickar jag där så ser jag att under förval är det en blå bock framför Telegraf. Så som det ska se ut tänker jag mig. Eller…?

Ja det är rätt. Då ska det låta när hon skickat meddelande till dig

…och det gör det inte. Det gäller ett antal andra av mina kontakter också. Jag loggade ut/ från iCloud för att se vad som händer. Problemet är att logga in igen verkar ta en evighet.

Det ska du inte göra. Utan på sin höjd avaktivera Kontakter i inställningarna för iCloud

Du har ingen Apple Watch som du har ställt om till ljudlös?

Jag har för mig på en tidigare iOS var detta rekommendationen när det hände. Kanske var fel nu, men nu är det gjort. Väntar på att hustrun ska messa så jag ser om det fungerar.

Inte kopplad till AW. iPad ovh MBP finns i ekosystemet.

Ok, testat en hård omstart?

Nej, om inte min ut/inloggning på iCloud hjälper ska jag testa det.

Har hjälpt mig med diverse konstiga problem :smiley:

1 gillning

Lite tidigt att säga något ännu, men hustruns sms har börjat ge signaler nu. Dock inser man hur många funktioner som hänger på iCloud. En sak jag inte tänkte på var att Apple Pay raderas när du loggar ut från iCloud och att man manuellt måste fixa Pay igen. Det går inte automatiskt när du loggar in på iCloud igen.

Det har jag gått på också, därför drar jag mej för att logga ur igen. Men hård omstart brukar fixa det mesta…

1 gillning

Det verkar som notissignalerna återkom permanent. Men nu har istället iMessage slutat fungera sömlöst mellan iPhone, iPad och Mac. Satan vad trött jag blir ibland…:rage: