IMDB vs. Rotten Tomatoes - hur fungerar de?

Jag använder IMDB och tycker jag kan den tjänsten ganska bra. Med åren har man lärt sig tolka betyg och recensioner. Tycker ofta betygen stämmer med min uppfattning, men inte alltid såklart. Rent allmänt är min uppfattning att filmer och serier med ett betyg över 8 har det där lila extra för att kallas riktigt bra. Under 7 är det ofta svajiga filmer och serier. Och mellan 7 och 8 lite blandat. Under 5 finns rena skräpet.

Men hur fungerar Rotten Tomatoes? Har vi någon som använder den och kan skriva lite kort om deras betygssystem och hur ni upplever det?

2 gillningar

Jag föredrar också IMDB. Här kan du läsa om RT: https://www.studiobinder.com/blog/rotten-tomatoes-ratings-system/

1 gillning

Generellt är det så men sedan har en del filmer fått väldigt många låga betyg av en mobb som inte gillar saker som att lilla sjöjungfrun är mörkhyad i den nya filmen.

Exakt, det där är ett modernt sattyg.

Jag använder också IMDB och tycker som du att det är rätt lätt att tolka men egentligen är en 10-gradig skala helt onödigt, speciellt som det aggregeras med decimal. 5-gradig skala hade räckt gott eftersom, precis som du säger, så är allt under 5 i princip likvärdigt med en etta.

Kritiken mot att Hollywood ska skohorna in kvinnor, minoriteter och karaktärer som är LBTQ är dock befogad när det är enbart för att kryssa av någon lista med PK-poäng utan att de för sin del för handlingen framåt på något vis.

Jag har inget emot varken starka kvinnor, minoriteter eller LBTQ-personer kan jag tillägga. Det finns många kvalitetsfilmer där de bitarna finns och det är en integrerad del av historien.

När jag började se den nya Willowserien fick jag nog efter två avsnitt, och jag älskade orginalfilmen från 80-talet.

Critical drinker sammanfattar det bra