IKEA utvecklar säng som även är ett skrivbord

Från sajten:
image

Ikea vill att vi ska kunna optimera varje kvadratmeter i vårt hem och bor du trångt så kan Ikeas nya lösning kanske vara något.

När urbaniseringen ökar så går även boendeytan ned och Ikea har börjat utveckla multifunktionella möbler som har flera syften men tar inte mer plats i ditt hem. Ett exempel som de nu visar upp är en säng som även kan bli ett skrivbord. Första tanken kan nog vara att det låter som en stökig process att städa undan på skrivbordet varje gång man vill ta sig en tupplur men det behövs inte. Sängen fälls ut utan att ytan på skrivbordet rör på sig och det finns även plats för mer förvaring i möbeln.

När mer än hälften av världens befolkning bor i städer blir våra hem mindre och mindre sett till yta per person. Därför behöver vi hitta ännu smartare lösningar som kan möta våra behov. Vi på IKEA strävar hela tiden efter att förbättra livet hemma. Att kunna bo på liten yta, med de utmaningar det innebär, är en fråga som ligger oss på varmt om hjärtat. I det här projektet utforskar vi därför multifunktionella lösningar, inspirerade av utmaningen att göra ett mindre hem funktionellt, enkelt och trivsamt. Vi hoppas att dessa innovativa lösningar ska bidra till att förbättra vardagen för alla de som bor lite trängre, säger Mauricio Affonso, utvecklingsansvarig för innovation på IKEA of Sweden.

Projektet är i en utvecklingsfas fortfarande men några av dessa smarta möbler kommer att börja säljas i liten skala i Polen och Hong Kong. Beroende på hur det går så kommer Ikea se över om fler marknader ska få tillgång till dessa produkter.

Via pressmeddelande

1 gillning

Senaste åren så har jag börjat kikat lite på vanlife. Leva på liten yta och kunna flytta sig lätt. Kikat lite på vans och pickups med någon form av camper på. Finns fina lösningar på det.

Det är något jag skulle vilja testa på och se om man klarar av det i längden! Det har dock inte så mycket med IKEA att göra. Men det har lite med yta och göra tänkte jag!

1 gillning

Perfekt för barnrummet som också är arbetsrum :slight_smile:

Tycker det ser jobbigt grunt ut, jag brukar ha musen mellan mig och tangentbordet vilket kräver lite space. Sen vill man ju inte slå näsan i skärmen heller :smiley:

Snygg och bra combo. Knappast någonting jag skulle vilja använda permanent men perfekt i gästrummet/arbetsrummet/extrarummet.

Säkert jättebra om man inte har behov av extern skärm eller högtalare.
Jag har allt ifrån midi keyboard till externa diskar, ljudkort och laddare på mitt skrivbord så det här skulle bli väldigt omständigt.
Men lever man litet i nån studentlägenhet och typ pluggar på en laptop så är det säkert guld som sagt.