IKEA slutar med batterier som inte går att ladda

Från sajten:
image

IKEA vill nu säga hej då till alla alkaliska batterier och planerar och göra det inom ett år.

Oktober nästa år så är det slut på engångsbatterier i IKEAs varuhus. Mellan 2018 och 2019 sålde de 300 miljoner batterier och nu vill de fortsätta sin gröna resa genom att byta ut alkaliska batterier mot laddningsbara. De visar en uträkning på att om deras kunder använder laddningsbara batterier som laddas 50 gånger så reduceras globalt avfall med 5 000 ton.

Dock blir lithium ion-knappbatterierna kvar i vissa små produkter.

Via: CNET.

3 gillningar

Trodde man redan hade slutat. Länge sedan man såg icke laddningsbara batterier på Ikea men det kanske är internationellt som slutar eller så är det andra batterier än AA och AAA-batterierna som man menar.

I Malmö har de dem vid utgången.

Längesen jag höll på att ladda AA/AAA-batterier.
Hur håller dessa på en laddning idag jämfört med att köpa icke uppladdningsbara, någon som jämfört?

Tror knappt att jag snvänder AA/AAA-batterier längre. Kan bara komma på ficklampan på rak arm.

Ja, de pratade om det för några är sedan. Tror de bytte ut dem bara för nu finns det i Linköping med!

Ok, på den Ikea i Göteborg så är det länge sen jag sett dem. Ser att i appen så finns 9V som icke laddningsbart.

Har inte gjort någon djupare jämförelse men tycker inte att det är någon större skillnad. Har bara Ikeas batterier och kör med dem som har större kapacitet.

1 gillning