IKEA har börjat rulla ut HomeKit-stöd till sina smarta pluggar

Från sajten:
IKEA har börjat rulla ut HomeKit-stöd till sina smarta pluggar | Teknikveckan




IKEAs smarta pluggar har ekat tomt på hyllorna i Sverige mer eller mindre sedan lansering och många som har köpt deras pluggar har väntat på den kommande uppdateringen som ska ge dem HomeKit-stöd.

Flera användare på Reddit som är bosatta i USA skriver nu att de under natten har fått en ny uppdatering som har gjort att HomeKit-stödet är aktiverat. Själva hubben kommer uppdateras från version 1.4.15 till 1.8.25 och pluggarna från version 2.0.019 till 2.0.022.

IKEA har säkerligen valt att rulla ut uppdateringen i omgångar för att se att allt flyter på som det ska, så det borde inte dröja allt för lång tid innan det går att uppdatera även här i Sverige.

Uppdaterat: Vissa svenska användare har nu rapporterat att de har dykt upp under default room i IKEAs app, så uppdateringen har börjat rullats ut i Sverige med.

Via Reddit

Nu föredrar jag puckar bakom tryckknappar. Men har några pluggar för lampor som kopplas till vanliga väggutag som tex julstakar. Men shit vad mycket mindre fibaros är,

Japp har från Elgato som är samma size som Fibaro, tyvärr kör den kommunikation via blåtand istället för WiFi vilket gör att det alltid är en fördröjning. Hur är det med Fibaro? Kör dom BT eller WiFi?

Trevligt. Sitter och småhoppas de ska släppa en grendosa med 3-6 uttag, vilka har styrning för varje uttag

Ja verkligen, jag har länge sneglat på Koogeeks grenuttag men inte slagit till ännu faktiskt.

De var ju faktiskt inte farligt dyra, trodde de skulle gå för ~1500 kr
https://www.amazon.de/gp/product/B07HRHR8G4?m=A2PIKJWIUJC68Y&tag=koogeek02-21

Hmm när jag kollade på dem sist så stod det stöd för HomeKit, men där verkar det inte stå :-/

US-versionen har homekit, men inte EU… Högst oklart

Sjukt!

Z-Wave, egen standard, mesh teknik

1 gillning

Verkar som den med 4 eluttag är gammal, deras eu variant med 3 uttag har homekit.
https://www.tomtop.com/p-o1eu.html?aid=C14678

Z-wave - egen hubb krävs. Konkurrent till Zigbee kan man säga.

Zigbee kommer nog vinna den striden dessutom i och med både Ikea, Amazon och Xiaomi har anammat det så jag skulle inte våga satsa på Z-wave nu för tiden.

Synd bara att den är så sjukt ful, kommer inte innanför min dörr.

Äntligen! Nu blir det shopping (efter att någon recenserat funktionen) :sunglasses:

1 gillning

Någon här som fått uppdateringen? Hoppas även på att deras rörelsesensor ska få HomeKit stöd.

Nope

Får upp changelog men hittar ingen uppdatering…

Screenshot_20190418-083253

Release Version 1.8.0 är den gamla från 28 feb. Vi väntar på Release Version 1.9.1 med Gateway 1.8.25

Ikeas release notes

1 gillning

Its alive!!!

3 gillningar

NU har uppdateringen kommit till Sverige, i alla fall till Hisingen :slight_smile:
När jag skrev förra inlägget ville inget uppdateras. Nu när jag öppnade appen stod det att Gatewayen uppdaterades och den är nu på 1.8.25. För fjärrkontrollerna har det stått “väntande uppdatering” i 20 min, men de går att använda ändå.

2 gillningar