Igentorkade munstycken på bläckstråleskrivare - går det göra något?

Har vi några skillade bläckstråle-experter här i Bubblan?

Min svåger köpte för något år sen en Epson R2880, vilket är en A3+ fotoskrivare med åtta olika bläckpatroner. Så länge bläcket är fräscht ger den grymma utskrifter.

Men så torkade bläcket igen efter att ha stått oanvänd ett tag och jag fick hjälpa honom med att få den att fungera igen. Efter ändlösa sessioner av munstycke-rengöring och ett oerhört slöseri av bläck, så är det bättre, men ändå inte bra! Nu är flera patroner tomma och jag funderar på om det är någon mening att lägga pengar på mer bläck.

Jag har alltid hatat bläckstråleskrivare på grund av det här problemet. Själv har jag inte kört med bläck på många år, och Jag inbillade mig att branschen äntligen hade löst dessa problem!? Men tydligen icke (nu är Epson R2880 inte den nyaste skrivaren på marknaden längre och kanske är det bra idag?).

Vad gör man? Hystar skrivaren åt h*e eller köper trippla uppsättningar bläckpatroner, och hoppas att det kommer bli bättre?

Känner mig frustrerad för jag vill gärna hjälpa honom samtidigt som jag har tömt hela hans bläcklager genom "rengöring"...

1 gillning

Köp en Epson Ecotank, sjukt nöjd. Har gått perioder då jag ej skrivit ut, blir mindre och mindre vanliga dokument utskrifter.

När jag väl skriver ut (exempel fotot på hunden i jugranstråden) blir det alltid bra resultat.

Nu har Ecotank skrivare, 4850 eller om det var 4580 fyllt på med färg någon gång, tonertuberna håller länge och bra pris (bara färg så att såga) men dyrare skrivare.

Ecotank-konceptet funkar enbart med Ecotank-skrivare? Eller går det att installera på hans gamla skrivare?

1 gillning

Vad jag vet ny

Tror epson kom på detta dels för att spara på miljön men mest för att slippa tredje parts toners, utan att istället sälja skrivarna dyrare och sen så pass billig färg att man kanske inte bry sig att titta åt annat håll. Finns annan men ej vågat. Tänker om färgen blir helt knasig

Tack för svar. Undrar om det går att rädda hans gamla skrivare, känns ju lite surt.…