IDG.se läggs ner

Från sajten:
image

Ännu en stycke svensk internethistoria är just… historia. IDG.se finns inte längre och har i stället ersatts av ett annat varumärke.

Vi är många som växt upp med IDG.se och dess rapportering om svenska och världens IT-industri, -nöjen och allehanda spörsmål. Vissa av oss har också skrivit för någon av IDGs tidningar och även stundtals slitit vårt hår (Det förklarar delvis nuvarande behåring på huvudet för denna artikels skribent, red anm) över att få använda sajternas publiceringssystem Polopoly.

IDG.se har funnits i olika skepnader under åren och primärt handlade det om att publicera nyheter och artiklar från de datortidningar som förlaget bakom drev. Tidningarna försvann sedan en efter en och kvar blev dess webbsidor. Genom åren har det i praktiken bara funnits en uppdelning mellan konsumentteknik och annat där M3 stått för det förstnämnda och Computer Sweden för det sistnämnda. Till slut verkar Foundry som bolaget numera heter tyckt att Computer Sweden-varumärket var starkare och det är också dit IDG.se nu leder. På konsumentteknik-sidan finns m3.se samt macworld.se och pcforalla.se som drivs av samma redaktion. Pc För Alla finns även kvar som papperstidning.

IDG Pro finns inte längre

IDG Pro-abonnemanget försvinner i och med övergången till Computer Sweden.

Frågan är var nergången för IDG.se som en svensk institution började – flera av oss skulle hävda att det var när de slopade kommentarerna 2013. Helt plötsligt gick det från att vara ett community – lite av en lägereld för Sveriges it-människor till att “bara” vara en nyhets- och artikelsajt. Men kanske handlar det kort och gott om en internationaliserad bransch där nyheter nästan alltid kommer på engelska först och Sverige är ett land där engelska inte är ett hinder.

För oss inom branschen är det här så stort så frågan måste ställas – var var du när IDG.se dog ut – och när var det egentligen det hände?

2 gillningar

IDG.se har väl varit dött i 10 år imho. Dödsstöten var när man införde IDG Pro (minns inte vilket år), samt naturligtvis när kommentarerna slopades.

Många glada skratt genom åren. Här är en av mina favoriter – som jag taggade ”dumkn*ll” i en tweet, om man nu får skriva så på Teknikveckan?

1 gillning

Det inte bara fås skrivas, det uppmuntras!

Håller helt med. När communityn dör så försvinner värdet.

Det var av samma anledning jag slutade hänga på Bubblan när ni flyttade och communityn bara fanns på Facebook (man kan tycka vad man vill om Facebook, men det ersätter inte ett forum).

Som Apple-användare så blev man ofta rätt trött på IDG's anti-Apple-artiklar också (det är en sak att skriva om fakta, en annan att skriva om sina åsikter – Något som både Macibaner och Windows-fanatiker har svårt för).

Synd ändå.

1 gillning

Men Bubblan kom ju efter Facebook-grupperna :flushed:

1 gillning

Vad händer med Macworld då, den verkar ju finnas kvar som egen sida. Brukade alltid kolla den förut men har helt slutat kolla där. Testade häromdagen att starta deras app i telefonen men den var helt oanvändbar, sidan hoppade fram och tillbaka när man scrollade för reklamen som laddades vad olika format hela tiden och då och då fick man upp en videosnutt utan att man klickat på något. Gick inte att läsa ett smack så den appen rensades bort ur min telefon...

Ja den ser också att ha kommit på egen domän, var ju en del av M3 länge. Även PC för Alla finns kvar och så även som papperstidning. Men det är samma redaktion som M3 – bara olika sajter.

Hej hej från redaktionen bakom konsument-varumärkena M3, Macworld och Pc för Alla.

Först och främst RIP idg.se. Ett stycke internethistoria som går förlorat helt klart.

Vill bara förtydliga att Foundry-namnet inte kommer efter ett uppköp, utan våra utländska kollegor (samma som alltid) har gjort en massa varumärkesarbete och bestämt att byta ut namnet IDG. Förvirrande nog heter vi juridiskt fortfarande IDG AB här i Sverige, men det är en petitess i sammanhanget.

Vi har äntligen bytt ut gamla Polopoly mot Wordpress – senast ut våra kollegor på b2b-redaktionen Computer Sweden. Det var ett enormt arbete, men nu när det är klart kan vi fokusera på design och nya funktioner istället. Stor organisation globalt så det går trögare än vad vi önskar ibland, men vi ska nog komma i mål med det med till slut.

Vi på konsumentdelen av företaget har inga appar, men väl sajter och kanaler i sociala medier och så finns PFA i print-version fantastiskt nog.

/Ida

5 gillningar

Hej Ida!

Tack för klargörandet, jag fick för mig att det var relaterat till när Blackstone köpte upp det hela 2021.

1 gillning

Ja, det var kanske det jag menade. :thinking:
Ni tog över 99.se, sen lades forumet ner och sen blev det Fejsbook av allt.

Eller typ så, minnet är bra men kort. :laughing:
Vet att det var en period på nåt år innan Discourse-forumet kom upp iallafall.
(Tror dock inte att ni märkte nån skillnad på hur levande det har varit, för alla är inte lika anala mot FB som jag är.)

:slight_smile:

Bubblan skapades före 99mac lades ner och Facebook-grupperna skapades 2012 – så man kan säga att det är omvänd ordning. Men oavsett fint att du hittade hit !

1 gillning

Följer ändå idg.se regelbundet. Många sajter där.

Det var en del roliga flamewars om vilken webbläsare som är bäst.

Förfallet började inte när kommentarerna togs bort, det började med den redesign som gjordes nåt år innan. Efter den redesignen så dog kommentarsfältet helt. Sen la de väl ner kommentarsfunktionen pga det.

Ja, det var verkligen communityt i kommentarsfälten som gjorde IDG till den sajt den en gång var. Men sen gjorde de världens sämsta redesignprojekt...snacka om att inte ha koll på sin målgrupp.

1 gillning

Aaaahh.... Mr. Information som var inne och kommenterade i varje tråd.

Minns även någon Trued eller Troed eller liknande som kommenterade ofta.

Var det inte https://twitter.com/troedtroedson ?

Kanske!