Sonos minsta, bärbara högtalare har idag fått sig en uppdatering och de har åtgärdat en sak som många kunder klagade på – den något osmidiga knappen på baksidan av Roam.
Det är inga gigantiska nyheter i den uppdaterade Roam 2 men några bra funktioner har lagts till där vi bland annat kan använda Roam 2 direkt ur kartongen utan att behöva lägga in den i vårt Sonos-system. Det är bara att klicka på den nya Bluetooth-knappen på baksidan så den hamnar i parningsläge och sedan ansluta till valfri mobil eller surfplatta. Tidigare krävdes det att vi var på samma nätverk som vårt Sonos-system och lade till den i Sonos-appen innan vi kunde para den via Bluetooth.
På första generationens Roam hade vi en långsmal knapp på baksidan som var rätt stum och svår att trycka in och dessutom gjorde knappen flera saker vilket var lite bökigt. Nu finns det en separat knapp för Bluetooth och en för ström så det hela blir lite enklare. Batteritiden ligger på kvar på upp till 10 timmar och komponenterna i övrigt ska vara av samma kaliber så ljudmässigt ska det inte vara någon förbättring. Roam 2 kommer i fem olika färger, Olive, Sunset, Wave, Black och White och prislappen ligger på 2 199 kronor. Har du dålig koll på Roam så kan du spana in vår recension av första generationen nedan:
På min Roam dog batteriet på efter ca 2 år. Dessutom har det varit en hel del krångel med högtalare som tystnar och kräver omstart + en del annat krångel med Sonosprylarna jag har. Blir nog inget mer Sonos för mig. För med den prislappen de har på prylarna förväntar jag mig en mer smärtfri upplevelse. När allt funkar är det toppen men när det börjar krångla vill man bara kräkas
Frågan är om jag ska chansa på lägga ut 295 kr för ett batteri, göra bytet, hoppas att man inte har sönder den och dessutom hoppas på att det inte var något annat fel. En del osäkerhetsfaktorer här...
Kanske det. Får prova det först. Om det inte blir nån framgång så får jag öppna upp den och se om jag får ur batteriet utan att ha sönder något, så får jag beställa ett batteri sen.
Men verkar vara en skräpprodukt med så mycket vittnesmål på nätet att Roamen dött efter 1-2 år. Trodde jag var ensam. Lite mer borde man kunna begära. Sonosprylar ska ju ändå föreställa nån form av Premium-produkt. De är ju inte billiga precis...
Då är det samma så då är enda lösningen att testa med Sonos support, din var ju inte så gammal heller. Och får man kalla handen där så går det ju att testa att byta batteriet.