Idag lanserar Sonos uppföljaren till Roam som är lite enklare att använda

Från sajten:
image

Sonos minsta, bärbara högtalare har idag fått sig en uppdatering och de har åtgärdat en sak som många kunder klagade på – den något osmidiga knappen på baksidan av Roam.

Det är inga gigantiska nyheter i den uppdaterade Roam 2 men några bra funktioner har lagts till där vi bland annat kan använda Roam 2 direkt ur kartongen utan att behöva lägga in den i vårt Sonos-system. Det är bara att klicka på den nya Bluetooth-knappen på baksidan så den hamnar i parningsläge och sedan ansluta till valfri mobil eller surfplatta. Tidigare krävdes det att vi var på samma nätverk som vårt Sonos-system och lade till den i Sonos-appen innan vi kunde para den via Bluetooth.

På första generationens Roam hade vi en långsmal knapp på baksidan som var rätt stum och svår att trycka in och dessutom gjorde knappen flera saker vilket var lite bökigt. Nu finns det en separat knapp för Bluetooth och en för ström så det hela blir lite enklare. Batteritiden ligger på kvar på upp till 10 timmar och komponenterna i övrigt ska vara av samma kaliber så ljudmässigt ska det inte vara någon förbättring. Roam 2 kommer i fem olika färger, Olive, Sunset, Wave, Black och White och prislappen ligger på 2 199 kronor. Har du dålig koll på Roam så kan du spana in vår recension av första generationen nedan:

Källa: Sonos

2 gillningar

På min Roam dog batteriet på efter ca 2 år. Dessutom har det varit en hel del krångel med högtalare som tystnar och kräver omstart + en del annat krångel med Sonosprylarna jag har. Blir nog inget mer Sonos för mig. För med den prislappen de har på prylarna förväntar jag mig en mer smärtfri upplevelse. När allt funkar är det toppen men när det börjar krångla vill man bara kräkas :face_vomiting:

Samma här för min Sonos Roam. Inskaffad julen 2021 dog helt för någon månad sen :face_with_raised_eyebrow:

Lite surt att den verkar inte ”räcka” längre.

Är man lite händig så verkar det gå att fixa relativt lätt och billigt:

Tanken har slagit mig, om det är nu det felet såklart :smiley:

Lyser den orange när du stoppar i laddaren och dör direkt när du kopplar ur den?

Exakt!

Då är det batteriet som är kört, så ett byte av det räddar den :slight_smile:

Verkar som att många på Reddit har fått de utbytta kostnadsfritt med, så kan vara värt ett försök att kontakta dem och ligga på lite:

https://www.reddit.com/r/sonos/comments/16qxrqm/my_sonos_roam_is_dead/

Frågan är om jag ska chansa på lägga ut 295 kr för ett batteri, göra bytet, hoppas att man inte har sönder den och dessutom hoppas på att det inte var något annat fel. En del osäkerhetsfaktorer här... :thinking:

Tyvärr inget kvitto eller annat inköpsbevis, vilket jag förutsätter att Sonos vill ha för att ens öppna ett ärende. Fått den i present.

Värt att prova, tror de är lite som Apple på den fronten att kvitto sällan krävs. Du förlorar ju inget på att testa iaf =)

Kanske det. Får prova det först. Om det inte blir nån framgång så får jag öppna upp den och se om jag får ur batteriet utan att ha sönder något, så får jag beställa ett batteri sen.

Men verkar vara en skräpprodukt med så mycket vittnesmål på nätet att Roamen dött efter 1-2 år. Trodde jag var ensam. Lite mer borde man kunna begära. Sonosprylar ska ju ändå föreställa nån form av Premium-produkt. De är ju inte billiga precis...

Den startar inte ens upp längre, när jag stoppar i laddaren lyser den endast orange.

Då är det samma så då är enda lösningen att testa med Sonos support, din var ju inte så gammal heller. Och får man kalla handen där så går det ju att testa att byta batteriet.

Gjorde som skrev ovan, så nu sitter man i deras kö för chattsupport :sweat_smile:

1 gillning

Du får återkoppla!

Det var fan på tiden. Den jävla knappen tampas jag med varje dag. Mitt sämsta prylköp på länge är Sonos Roam. Kommer aldrig köpa en igen.

Gick galant att byta batteri och nu fungerar den igen, 300 spänn gick ett batteri på :ok_hand:

4 gillningar

Snyggt :+1:
Kommer göra desamma, helt omöjligt att komma fram till supporten.

1 gillning