Idag den 1 december är det brandvarnardagen

Från sajten:
image

Det är den dag på året då det är dags att testa brandvarnarna i hemmet. Första december är numera känd som brandvarnardagen och bör uppmärksammas.

Julen närmar sig och med denna tänds det också fler levande ljus inomhus vilket ökar risken för bränder. Därför bör alla testa sina brandvarnare i hemmet den första december för att säkerställa att dessa fungerar tillfredsställande. I stort sett alla brandvarnare idag har en fysisk knapp för att testa med så ta en tur i hemmet och tryck på dessa. För dig som har smarta brandvarnare så tar du fram den dedikerade appen och testar därifrån.

I de fall batterier behövs bytas så gör detta, allt för din egen och familjens säkerhet. Lägg gärna in en återkommande påminnelse i din kalender för dagens datum så minskar risken att det glöms bort kommande år. Glöm heller inte bort att en brandvarnare har en livslängd så har den suttit för många år i taket och plasten gulnat så är det hög tid att byta ut den mot en ny. Det är väl investerade pengar.

Källa: Brandskyddsföreningen

2 gillningar

Och här har vi ett motsägelse-problem. Förr så bytte man batteri i brandvarnarna 1 ggr per år. Numera är de så strömsnåla att det räcker med 1 ggr per 5 år (batterierna har förmodligen också blivit bättre). Men hur i hela he...te ska jag komma ihåg när jag bytte batterier sist? (jag är pensionär).
Ett nyuppfunnet problem men som för mig slutar i ett slöseri eftersom jag byter batterier varje år iallafall.
:roll_eyes:

Det märker du när brandvarnaren börjar sina pip då och då. Då är det dags att byta. :slight_smile:

1 gillning

Jo, men det inträffar alltid mitt i natten.

1 gillning

Hur kommer man ihåg något över huvud taget..!

Anteckna. Notera i kalender, eller annat lämpligt program/app, byte och önskad påminnelse.

Min gamle far brukade skriva datum på tejpremsa och fästa på batterier/apparater. Funkar även fint för öppnade förpackningar i ex vis kylskåpet, infrusna maträtter osv.

En del brinner tyvärr inne trots att det finns brandvarnare! Det finns inte vibrerande brandvarnare eller blinkande brandvarnare på alla hotell och andra offentliga platser. Men det har lyckligtvis blivit fler tillgängliga brandvarnare de senaste åren har jag läst i Auris hörselskadades tidning.
/Maria

Ha alltid en tuschpenna lätt tillgängligt och anteckna årtal på undersidan av brandvarnaren. (Som @Rabalder skriver så är det bra att skriva på öppnade förpackningar också.)
Sen ska man inte ha en brandvarnare mer än 10år (tror det gäller de flesta typer) och många man köper nu har ett inbyggt batteri som håller tio år och som inte går att byta.

iPhone har ett läge för hörselskadade där den kan lyssna efter bla brandlarm och vibrera, blinka och låta när den hör detta.