Idag börjar robotgräsklipparen Ecovacs GOAT G1 att säljas

Från sajten:
image

Idag lanseras den nya robotgräsklipparen från Ecovacs. Fullmatad med funktioner lovar den göra gräsmatteskötseln enklare för husägare.

Ecovacs som är mest kända för sina robotdammsugare lanserar idag sin nya robotgräsklippare; Ecovacs GOAT G1. Den nya robotgräsklipparen erbjuder en mängd innovativa lösningar som rör avgränsning, lokalisering och navigering. Robotgräsklippaen kräver ingen begränsningskabel och kan klippa en 600 kvadratmeter stor gräsmatta på en dag.

Istället för begränsningskabel använder Ecovacs GOAT G1 en appbaserad avgränsningsfunktion. Denna ersätter elektroniska kablar med UWB-radiofyrsignaler (ultrabredband) så att användare enkelt kan dra upp en virtuell gräns. Avgränsningen kan göras första gången med hjälp av appen och en mobiltelefon så att robotklipparen guidas längs trädgårdens utkanter som en fjärrstyrd bil, och sedan skapas en virtuell avgränsning utifrån detta.

För att definiera gränserna i en trädgård på cirka 600 kvadratmeter behöver man till exempel bara placera ut två till fyra “radiofyrar” (virtuella gränsmarkörer) i kanten på trädgården. För att göra detta kan man fjärrstyra GOAT längs trädgårdens utkanter via appen för att slutföra avgränsningen. GOAT förflyttar sig med 0,3 m/s under avgränsningsprocessen så det tar bara 20 minuter – jämfört med två till tre timmar för en konventionell robotklippare.

Funktionen TrueMapping Multi-Fusion Localization System ger en dubbel överblick (med panorama- och vidvinkelkamera) i kombination med trådlös UWB-kommunikation, tröghetsnavigering och GPS som säkerställer att gräset klipps mycket exakt. Skulle batterinivån bli låg under gräsklippningen kör robotgräsklipparen automatiskt till laddstationen, och efter laddningen återupptar den sedan arbetet precis där den slutade.

Ecovacs GOAT G1 är den första robotgräsklipparen i branschen med att adressera hinderdetektering med hjälp av innovativ AIVI 3D-teknik. Den specialutvecklade tekniken baseras på en 150-graders vidvinkelkamera och en ToF-sensor (Time-of-Flight) för att undvika kollisioner med människor, djur och mindre stenar. För hinder över 15 centimeter, exempelvis gungor och träd så beräknar ToF-sensorn avståndet för exakt klippning intill större hinder.

Rekommenderat pris för Ecovacs GOAT G1 är 1599 euro och mer information finns på företagets hemsida.

Källa: Pressmeddelande

Galleri

Trevlig klippare får jag säga. Nu hade jag tänkt mig en Gardena då jag redan har deras Smart system men förhoppningsvis tvingar ju denna klippare övriga att snabba på sin teknikutveckling en del. :smiley:

Kommer ni att testa maskinen? Även en test av Segway Navimow hade varit intressant att se..

Navimow testar vi just nu! Recension ute inom en vecka!

1 gillning

Va bra!
:grinning:

1 gillning