Idag är det World Password Day

Från sajten:
image

Första torsdagen i maj är det dags att se över sina lösenord under World Password Day.

WPD som det nog inte alls kallas i vissa kretsar finns för att uppmärksamma säkerheten i våra lösenord. En bra dag för att passa på att se över sina lösenord och kanske byta. Trots att vi är många som använder oss av appar eller nyckelringar i datorn som håller koll på lösenord åt oss så är det många som använder svaga eller kanske samma lösenord på alla sina tjänster – både privat och på jobbet.

Fem tips på hur du bäst tar hand om dina lösenord

1. Memorera bara ett lösenord. Det enda lösenordet du behöver komma ihåg är lösenordet du använder till din lösenordshanterare. En lösenordshanterare kan generera helt slumpmässiga lösenord på mer än 20 tecken för var och en av dina inloggningar. Använd kopiera / klistra in för formulär och förfrågningar som inte är integrerade med din lösenordshanterare.

2. Använd en tjänst för att logga in med där det är möjligt. Detta är bättre än att skapa ett nytt konto med ytterligare ett lösenord. På många ställen kan du logga in med ditt konto hos Google, Apple, och Facebook exempelvis.

3. Använd tjänster som stöder tvåfaktorsautentisering. Tvåfaktorsautentisering är ett bra sätt att skydda sina uppgifter och tillse att ingen obehörig kommer åt informationen på de digitala tjänster som du använder dig av.

4. Se till att ingen kollar över din axel. Behandla varje ögonblick du anger autentiseringsuppgifter (som lösenord, PIN-koder och mönster på din smartphone) som ett sårbart ögonblick och försök att göra det så sällan som möjligt. Kom ihåg – det är inte bara människor nära dig som kan se över axeln utan även kameror som finns överallt idag.

5. Använd biometriska lösningar. Datorer och smartphones med fingeravtrycksläsare och ansiktsigenkänning gör det svårare för hackare att komma åt din information.

Dessa fem tips kommer från Bitdefenders säkerhetsexpert Alex “Jay” Balan.

Qwerty, Password123 – Hur sköter du om dina lösenord?

Jag har använt 1Password i många år. En stor fördel är att man kan dela valv inom familjen så att alla familjemedlemmar har tillgång till relevanta lösenord, portkoder och säkra anteckningar.

Det går även att skriva ut ett Rescue Kit och förvara på ett säkert ställe. Skulle det värsta hända så kan anhöriga komma åt alla ens konton.

Låter som riktigt bra funktioner faktiskt! Men stannar ändå i Appleträsket.

Apple har ju inte ens stöd för 2FA. :wink:

1 gillning

Fick ett erbjudande från 1Password med 6-månaders gratis prenumeration (ligger själv kvar i stand-alone licens från 2014). Så, är väl dags att testa nya funktionerna nu då.

Tycker 1Password generellt sett är väldigt bra, men hoppas att den nya versionen i iOS klarar integrera med Apples starka renderade lösenord så jag får in dessa i 1Password (har inte gått tidigare). Är egentligen det enda jag retat mig på. Får testa (men är skeptisk)!

Då skall jag byta från 12345 till 23456

3 gillningar

Ett bra tips tror jag är att inte skriva på nätet hur man skyddar sina lösenord. :wink:

1 gillning

Det är mitt!

1 gillning

Har vi samma konto :wink:

1 gillning

Sharing is caring. :slight_smile:

1 gillning