Idag är det internationella popcorndagen

Från sajten:
image

Idag den 19 januari är det inte bara fredag utan även internationella popcorndagen och idag ska den hårda, lilla gula kärnan som med hjälp av smör och värme förvandlas till något riktigt gott firas.

Det var i Mexiko för cirka 9 000 år sedan som popcorn odlades från ett vilt gräs. Spolar vi fram några tusen år så spred sig gräset till Sydamerika och under 1500-talet upptäcktes popcorn av upptäcktsresande från Europa. Popcornet hade många användningsområden och ett var såklart som föda men det gjordes även dekorationer och halsband av de fluffiga, vita popcornen. Den stora depressionen slog till 1929 och vissa biografer tog tillfället i akt att introducera ett billigare snack som folk hade råd med och kunde snaska på under filmen. Det var dock under mitten av 1940-talet som popcorn och bio blev en matchmake in heaven och sedan dess har popcornet varit ett klassiskt snack på biografer i hela världen.

Inte 1940-talet.

Det finns många sätt att poppa popcorn på, de går att göra i en popcornmaskin, i kastrull med olja, det finns mikropopcorn, färdiga popcorn och så kan man använda en popcornskål i silikon som undertecknad älskar. Både Marcus och Peter har testat lite olika sätt att göra popcorn och hur det gick kan ni se nedan. Men nu tar vi och firar internationella popcorndagen med en stor skål popcorn.

Så här tycker Peter att man ska göra:

Så här tycker Marcus att man ska göra:

Så här ska ingen göra:

Är du intresserad av popcornskålen som undertecknad använder i videon så heter den Lékué Popcorn Maker och går att köpa för 199 kronor – ni kan tacka mig sen.

3 gillningar

"Ett billigare snack som folk hade råd med" är ju snart historia med tanke på de priser som Filmstaden tar för en bytta med uppvärmda popcornsmulor...

4 gillningar

Har en popcornmaskin som jag brukade köpa påsar till, smakar precis som biopopcorn.
Men dom har blivit så sjukt dyra så nu kör jag bara på micropop, tycker Estrella är riktigt bra faktiskt.

Kan verkligen tipsa om skålen jag länkar annars, blir så jävla bra i den! Tusen gånger godare än mikropoppisar!

Haha ja ett biobesök för vår familj, två vuxna och två barn går nästan på en tusing :cold_face:

Hade en sån för flera år sedan men tröttnade lite, sen köpte jag en riktig popcornmaskin haha.
Och nu är jag nöjd med Estrellas popcorn. :upside_down_face:

Silikonskålen är klart bäst, kastrull funkar också.
Micropopcorn är klart sämst, blir alltid en äcklig bismak på dom... blä.

Har en sådan skål men tycker att det är en balansgång mellan för mycket opoppat eller att det blir bränt. Har inte lyckats helt bra än.

Jädra påhitt! På min namnsdag äter man chips och dipp.

1 gillning

Jag hade samma problem i början tills jag köpte denna:

Blir riktigt god smak och väldigt lite kärnor i botten.

1 gillning

Har samma problem i min mikro men upplever att det varierar mellan olika mikros. Fick skålen som julklapp för nåt år sedan och då blev det att jag testkörde den i föräldrarnas mikro under mellandagarna. I den fungerade den klockrent.
Så hemma har jag gått tillbaka till kastrull.

Så kan det kanske vara. Undrar vad det i så fall beror på? Har en 5 år ganmal inbyggd Siemens-micro som fungerar fint i övrigt. :slightly_smiling_face:

Tack för tipset @Marcus_Attefors , får testa det. :+1:

Sist hela familjen var på bio grymtade jag lite om hur dyrt det var när vi satt i bilen på väg dit. Sedan när vi köpte godis särade vi på oss och möttes vid biljettkontrollen. Blev en del gliringar när jag kom med en stor popcornlåda och en stor cola och de andra hade små larviga kartonger med popcorn..:sweat_smile:

Match made in heaven :smiley: inte matchmake in heaven :smiley: