Idag är det brandvarnardagen

Från sajten:
image

Idag är det första december, det innebär inte bara att vi får öppna första luckan i julkalendern vi bör också kolla batteriet i vår brandvarnare.

Vi befinner oss i tiden på året då flest bränder inträffar, knäckkok och glöggdrickande kan vara en fara i sig. Vi eldar såklart också extra mycket ljus och brasor i dessa mörka tider och kring jul. Där av infaller brandvarnarens dag första december varje år. Då vi uppmanas att byta batteri och testa våra brandvarnare. En tips är att aktivera SMS-påminnelse från MSB för att inte glömma bort detta.

Det viktigaste i brandsäkerhet är att vi snabbt blir varnade och såklart är försiktiga. Men när olyckan är framme behöver vi direkt bli medvetna om det för att kunna släcka eller om det vill sig riktigt illa kunna larma brandkåren. Vi lever i en fantastisk tid och idag finns det många alternativ till de gamla hederliga brandvarnare och 9-voltsbatterier, det finns gott om smarta brandvarnare där det blir väldigt enkelt att se batteristatus i vår brandvarnare, samtidigt som vi får notiser i mobilen var vi än befinner oss samt integrering i hemlarmet för att direkt larma larmcentralen. Men även dessa smarta brandvarnare kan vara värda att ta en titt på idag.

Här hittar du bra information om hur vi bäst tar hand om vår brandvarnare.

Vad använder du för brandvarnare idag? Har du bytt till smarta brandvarnare och är du i så fall nöjd med dessa?

Via: Brandskyddsföreningen.

2 gillningar

Tänkte skaffa en smart men priset och vad folk skrev här gjorde att jag backade, har ingen som helst lust att vakna upp till ett falskt brandlarm. Det blev därför en vanlig från IKEA som införskaffades.

Alla brandvarnare (om jag har förstått det hela rätt), har en livstid på 10 år, ska man då pröjsa +100 kronor per år för en produkt som kan skicka ut falsklarm eller 20 kronor per år för något stabilt som inte skickar ut falsklarm. Mitt val var enkelt.

1 gillning

Kör två st Netatmo kopplade till HomeKit. Har inte ”använt” dom än, men går larmet går alla lampor igång på max. Om det skulle gå när jag inte är hemma så kan jag kolla kameran och ringa dit brandkåren. Den lilla extra kostnaden är det väl värt om jag ser bättre om faran är framme och förhoppningsvis kan larma brandkåren tidigare och få behålla mer av värde i huset :smiley:

2 gillningar

Jag har en Fibaro som är kopplad til Homekit. Drar igång lyset på fullt och slår av alla högtalare (Egentligen borde jag sätta igång nåt ljud istället med brandlarmet låter bra). Saknar bara en kamera för att man kan se om det är på riktigt eller inte.

1 gillning

Jag har brandvarnare kopplat till Sector Alarm.
Räknas väl som smart även om jag inte kan styra över den själv.
Har även två till som bara tjuter utan uppkoppling.

Jag ska hämta ut en Nest-brandvarnare idag.

image

3 gillningar

Jävligt tålig brandvarnare på den bilden :grin:

3 vanliga och en temperaturvarnare som är kopplade till larmet samt två 9-voltare.

Vi har en vanlig brandvarnare. Har inte blivit någon smart variant där ännu eftersom det är en så extremt tråkig smart pryl.

1 gillning

Kör två smarta, aldrig fått något falsklarm.

Vad gäller falsklarm har jag fått det tre gånger på 6 år. Alla gången när jag grillar på altan…:sunglasses:. De har alltid varit extremt noga när de ringt, frågat om både det ens och andra. Larmet gick två av tre gånger på övervåningen. Då var jag tvungen att gå upp där så de såg mig i kameran. Först därefter accepterade de att ”avskriva” larmet.