ID-kontroll vid nytt Mobilt BankID

Jag har för mig att jag kunde bekräfta via iPhone när jag skaffade ett BankID till ipaden

(Handelsbanken)

Jag vet inte om det är olika från bank till bank, sist jag uppdaterade BankId (swedbank) i min iPad så var det inga problem.

Olika krav och olika lösningar för olika banker.

Ja. Nordea verkar vara motvalls :slight_smile:

(På Mumin-dialekt) Jo, men de är ju finnar.

Bankid Webbinarium tillsammans med BankID 2024

Webbinarium tillsammans med BankID on Vimeo

När det gamla Bank-Id fortfarande är giltigt brukar jag kunna signera det nya med det gamla annars behöver jag använda bankdosan (Länsförsäkringar).

Signera är inget problem. ID-kontrollen kommer när man hämtar BankID till enheten.

Jag vill lägga till ett bankid på min ipad med ios18. Den säger ifrån och säger att My devices doesnt have NFC reader. Try on your phone instead.

Är det så att jag ska godkänna med min telefon först för att lägga till bankidt på ipaden? Vågar inte prova ifall något blir fel :slight_smile:

1 gillning

Nej, det går inte att lägga till BankID på iPad längre utan att gå in på banken eller ringa banken.

Det har inget med iOS 18 att göra.

Jag ringde Nordea, fick svara på några kontrollfrågor och sedan stängde de tillfälligt av NFC-kravet.

1 gillning

Gjorde precis om den processen eftersom jag gjort en ren installation av iPadOS 18. Gick utan problem via Nordeas kundtjänst.

1 gillning

På handelsbanken så går det att använda läsaren på telefonen för att lägga till BankID på iPaden.

Det är ett nytt säkerhetskrav som har tillkommit under senaste året eller så

Edit. Nu blev jag osäker på hur det gjordes men jag kan lägga till BankID på ett nytt device via ett existerande BankID. Inte riktigt samma sak som att starta från noll

1 gillning

Tack! Jag får ringa till SEB :slight_smile:

1 gillning

Enligt SEB så var det enklast att flytta sitt befintliga bankid från mobilen till ipaden. Sen ansöka om ett nytt bankid från mobilen. :slight_smile:

Har inte gjort det än, men verkar hyfsat smidigt! @Zop

Verkar fungera helt olika beroende på vilken bank man har.

Yes! Tänkte bara så du vet ifall det fungerar för dig också :slight_smile:

1 gillning

@Zop kan ju inte ens beställa ett E-sim så lura nu inte på honom att flytta sitt BankId. :joy::joy:

Det är lugnt! @Curiosity ringer banken åt mig om det krånglar.

3 gillningar

Jag kommer förövrigt byta operatör på 3 abonnemang från Telenor imorgon för företagssupporten har inte varit kul att ha att göra med, och då vet jag ändå vad jag pratar om... :exploding_head:

Vad byter du till?