ID.2

Cool bil och smart strategi men namnet… :cold_face: ID-serien har verkligen inte varit vackert namnsatt.

Jag tror inte slutpriset blir 280k.

Nej, inte i Sverige och det är väl bara vi som har svensk krona. :slight_smile:

Om VW gjort som Tesla och säljer direkt till kund hade vi sett liknande pris. Men nu ska bilhandlaren ha en del av kakan också.

1 gillning

Sverige är ju fortfarande, likt Amerikanerna fast i tänker om stora bilar. Där pick up, här herrgårdsvagn. Hos oss båda ersätter väl SUVar en del av dessa.

Alltså är ID.2 en andrabil i Sverige och då blir nog priset väldigt avgörande.

Jag satt själv igår kväll och funderade rakt mot mitt eget resonemang… Det är kanske en ID.2 jag behöver? Vi är sällan fler än två, ibland 3. Max några övernattningsväskor eller ICA-kassar.

I budgeten lägger man då hyra av lämplig bil vid särskilda tillfällen. Större fyrhjulsdriven bensinbil för sportlovet, mellanstor el eller bensin för weekendresor och en ”flyttbil” när man ska skjutsa eller hämta hustrun(eller andra på Arlanda)..:grin:

4 gillningar

Tycker den här känns klockren! Tänk som citybil, pendlarbil eller för de som gör några få längre resor per år. Priset kommer bli lågt men hur lågt är väl det som avgör dess framgång.

1 gillning

Ja det är väl den tråkiga sanningen

Vi Bilägare spekulerar att svenska prislappen hamnar på omkring 350 000 kr

Det är samma som prislapp som alla upprepade för varandra även när ID3 skulle komma. Jag tror det när jag ser det.

Då skulle priset på €25k vara exkl. moms. Lite trist om de inte kommer under 300k.

Ser riktigt nice ut ju! Ser fram emot att höra allt om den i Elbilsveckan! :heart_eyes: Synd att leasing helt kraschat, annars skulle den säkert blivit riktigt överkomlig för de flesta!

Ja nu saknar man elbilsbonusen och låga räntor :blush:

Hade man inte kunnat ha en milöbilsbonus för bilar under 300 000 kr eller liknande? Detta för att sätta prispress på tillverkarna och samtidigt stimulera att man inte köper onödigt stora bilar?

En Renault Zoe kostar från 469 999 kr. :sweat_smile:

Har för mig att Kia e-Niro kostade 3500:- i månaden vid privatleasingavtal, nu kostar det 7200:-

Så, det blir tufft för folk när avtalen löper ut.

1 gillning

Det var t.o.m så lågt som 3200:- som lägst. Jag tecknade när det stod i 3595:- men det har ökat med minst 500:- i ränteökningar :man_facepalming:

Jag tycker en väg att gå skulle vara att bonusen på något sätt fastställs så att staten får in moms på en elbil motsvarande momsen på en bensinbil. Dvs en elbil skulle ge samma momsintäkt som en likvärdig bensinbil. Blir ju kostnadsneutralt för staten och som privatperson får man hjälp med en del av kostnaden.

Har du fått en ökad räntekostnad på befintligt avtal?

Det är rörlig ränta på i princip alla avtal.

Hur mycket innebär det när en v60 kombi börjar på 445’?

Volvo är för dyra för att mitt exempel ska fungera, men i det scenariot skulle det väl iaf göra 25.000 :slight_smile: