Ställde in min nya iPhone 13 som ”ny” istället för att återställa från backup i och med att jag har allt syncat till iCloud.
Gick väldigt smidigt att få ner alla bilder, anteckningar och kontakter (men alla kontaktbilder borta). Däremot så hänger sig iCloud messages rejält.
Fick ner alla SMS fram till januari i år i fredags men därefter har det varit stopp. Haft telefonen inkopplad och ansluten till Wi-Fi. Får upp statusfältet om att meddelanden hämtas men fältet har inte rört sig en cm. Kollar iPhones lagringsutrymme och det rör sig upp och ner hela tiden. Kan stå 40 gb ena timmen och 2 gb nån timme senare. Har provat stänga av och på imessage, imessage via icloud, startat om, stängt av Siris indexering och loggat ut och in från iCloud. Nån som varit med om något liknande?
Även indexering av bilder segar rejält. Bara 500 av runt 30000 bilder har hunnit genomsökas. Brukar ta tid men aldrig såhär länge? Dessutom verkar inte telefonen godta magsafe som laddning utan enbart med kabel?
iMessage står som grön men jag undrar lite om det inte är något strul ändå.
Mitt segade rejält innan idag och @Marcus_Attefors skrev om problem som han Esse och Thor hade i en annan tråd.
Så jävla märkligt detta. Kollar jag lagringsutrymme så hoppar meddelanden mellan 1,9 GB och 50 GB under dagen. Om jag startar om meddelande-appen ett par gånger kommer rutan upp om att meddelanden laddas ner. Men den rör sig inte och försvinner efter ett tag. Det står rätt datum på när senaste SMSet skickades men finns inga nyare än från årsskiftet.
Och raderar jag en konversation dyker den upp sen igen. Vilken soppa!
Provat nog nära allt förutom just det, har en del saker som skulle försvinna om jag helt nollställde telefonen men som gick att överföra när jag fysiskt hade kvar den gamla.
En uppdatering dock. Öppnade just Meddelanden på min MacBook och då helt plötsligt ändrades status på mobilen till “Messages in iCloud is currently disabled. Repair account”. Googlade och hittade i princip mest att det buggat kring iOS 11.3. Testade trycka på repair account och nu står “Downloading Messages from iCloud” kvar utan att rutan försvinner efter några sekunder, vilket den gjorde förut. Den rör sig dock inte. Blev också utloggad ur iCloud på datorn. Ska ge det lite tid annars får jag bita i det sura äpplet och radera telefonen.
Uppdaterar lite löpande här ifall någon får samma problem i framtiden.
Gjorde såhär. Aktiverade Text Message Forwarding till min Mac. Körde Reset Network Settings på iPhone. Aktiverade iMessage via iCloud på min Mac. Fick då upp “Messages in iCloud is currently disabled. Repair account” på iPhone. Tryckte på Repair Account och lät telefonen ligga. Statusfältet för “Downloading Messages from iCloud” fylls inte på men meddelandena börjar trilla in.