Hyundai och Kia betalar 200 miljoner dollar efter TikTok-bilstölder

Från sajten:
image

Hyundai och Kia ska betala 200 miljoner dollar efter en gruppstämning som rör en våg av bilstölder inspirerade av viral utmaning på TikTok.

Den så kallade “Kia-utmaningen” har lett till hundratals bilstölder, bilkrascher och dödsfall enligt amerikanska trafiksäkerhetsverket National Highway Traffic Safety Administration. De virala biltjuvarna är kända som “Kia Boyz” och har spridit instruktionsvideos på YouTube och TikTok som visar hur man kringgår säkerhetssystemet i bilar från Hyundai och Kia med hjälp av enkla verktyg som exempelvis en USB-kabel.

Anledningen till att det har varit så enkelt att stjäla bilarna från Hyundai och Kia som tillverkades mellan 2015 och 2019, är för att de saknar elektroniska startspärrar som förhindrar att starta bilen. Andra biltillverkare har under samma period haft det som standardutrustning som förhindrar liknande stölder.

Förlikningen gäller för cirka 9 miljoner fordon som saknar startspärr. Sedan februari erbjuds också gratis programuppdateringar för att förbättra säkerheten genom att förlänga larmets ljudtid samt att det krävs att en nyckel finns i tändningslåset för att kunna starta bilen. 145 miljoner dollar ska gå till att ersätta ägare som fått deras bil stulen.

Hyundai och Kia betonar att kundens säkerhet är deras högsta prioritet och att de vill ge stöd till ägarna som drabbats av bilstölderna. Hyundai och Kia har försökt med ganska tafatta åtgärder tidigare genom att erbjuda gratis hjullås och säkerhetspaket som krävts att bilägarna själva fått kosta på att få det installerat. Sammanlagt ska de ha delat ut 26 000 hjullås sedan i november enligt National Highway Traffic Safety Administration.

Det finns inga exakta siffror på hur många bilar som har stulits globalt sedan dessa videos började läggas ut på TikTok och Youtube. Men det går att se i vissa städer att det finns en koppling mellan dessa videos och stölderna. Exempelvis stals 469 Kia-bilar och 426 Hyundai-bilar i Milwaukee år 2020. Siffrorna ökade till 3 557 Kia-bilar och 3 406 Hyundai-bilar året därpå när dessa videos hade börjat läggas ut på TikTok och Youtube.

Via: The Verge