Hyra bil i Barcelona

I slutet på juli ska vi till Valencia, men flyger till Barcelona. Ett alternativ vi har är att hyra en bil i Barcelona och köra till Valencia med en ett eller två stopp på vägen. Tåg eller buss är alternativen.

Allra bäst är ju att det är en bil som kan hämtas upp på flygplatsen. Är det någon här som kan lite om det? Som hyrt bil som hämtas på flygplatsen. Eller hyrt bil överhuvudtaget i Spanien så ni kan rekommendera några bra uthyrningsföretag? Vilka är pålitliga och inte snordyra? Kan man hyra i Barcelona och lämna i Valencia? Många frågor, men all erfarenhet tas emot tacksamt.

Bekanta som hyrde bil i Malaga förra året, det var med AVIS vill jag minnas. Då gick det bra att hyra på flygplatsen och sen åka vidare till Cadis och lämna in bilen där iallafall. Men jag skulle nog jämföra med Hertz och kanske Europecar (om de fortfarande finns kvar?). Tänk på att fota bilen runtom när du hämtar den bara, framförallt fota ifall det redan finns repor på lack eller fälgar, så att du inte åker på att betala något för det när du lämnar in bilen.

1 gillning

Ibland får man ett protokoll på de skador som finns. Annars måste man ju fota och visa upp innan man åker för uthyraren om det ska hålla.

1 gillning

Jag undviker att hyra bil utomlands, har hört för många skräckhistorier. Du har ju rätt så bra flyt med det mesta så i ditt fall går det nog bra. :joy::joy:

1 gillning

Sen är det ju också viktigt att kolla upp vilka försäkringar som gäller. Lite surt om man råkar ut för nåt litet och åker på självrisk på 10-15k.

Exakt därför bör man hyra av de stora bolagen då de har bättre försäkringar att tillgå. Kompisen hade bokat en Dodge Charger i Orlando, Florida på en firma som heter Dollar. När han kom dit hade de ingen sådan utan de sa välj vad du vill istället och det var betalt och klart i förväg. Det var mest mindre kul bilar så han tog en Jeep. 2 veckor senare hade de dragit 4K på hans kort för uppgraderingen som de kallade det. Efter 10 talet telefonsamtal gav han upp och tog smällen.

Har jag berättat historien om när jag krockade med svärfar när jag hade hyrbil utomlands(han bor där)? :joy: Det var svärfars fel såklart..:blush:. Men det blev en del juridiskt mankemang då jag var tvungen att hyra en jurist som skulle representera mig, annars fick jag/vi inte lämna landet innan skadan var reglerad av försäkringsbolagen och registrerad i domstol. Det blev inga stora kostnader då det dels var svärfar som var vållande och dels hade jag försäkringen +++. Tror jag fick betala 50 dollar i en extra avgift för att juristen skulle representera mig.

När försäkringsbolagen var överens var det möte i domstolen och då kom inte domaren..:man_shrugging: Då ville juristen ha normal taxa för att "jobba vidare med fallet". Men det löste sig på något sätt som jag inte kommer ihåg hur.

3 gillningar

Saker som bara händer XMS, nummer 27615 på listan :joy:

Kreditkort med försäkring har självriskeleminering för hyrbil både inrikes och utrikes. Jag har krockat med hyrbil utomlands och det gick bra.
Har använt både mindre och större bolag.

2 gillningar

Kollade lite på nätet. Först Sixt:

Lite smådyrt..:flushed:

Sedan kollade jag Europcar.

Lite mer normala priser.

Gick tillbaka till Sixt för att kolla lite större bilar så att vi får plats med packningen.

Fortfarande lite dyrt..:grimacing:

Men sedan hände något, gick in på Europcar igen för att kolla efter större bilar...

Kollade inte ens efter lite större bilar... WTF är det här..?

Ingen aning vad du hitta där :blush:

Testa momondo

https://www.momondo.se/hyrbil/Barcelona-22567

Det där såg ju mer normalt ut. Tack!

1 gillning

Otrolig historia. Jag och min fru hade bokat hyrbil på de Gaulle Paris. Bolaget det väldigt kända Firefly :blush:
Vi kom till rummet där alla de stora var Avis, Hertz mfl. Ingen Firefly, så jag frågade och då sade de att det är den lilla boden på parkeringen :blush:
Men det gick bra, ny fin liten bil och inga problem. Billigt var det med

2 gillningar

Det ser väl normalt ut efter du uppgett namn och personnummer. #rikskändis :joy::joy:

Vi har kört europcar, avis eller budget när vi varit utomlands. Gått på det som varit billigast när vi bokat via SAS eurobonus sida.

Jag brukar gå via RentalCars. Då är det lätt att jämföra olika bolag med varandra.
Tänk på att många av de billigare bolagen brukar ha helt sjuk deposition. Har sett vissa som vill låsa 20 000 på kortet.

Hyr en Manuel bil bara :rofl:

Skriver lite av mina erfarenheter trots att det var behovet kanske inte finns längre för XMS67.
Var länge sen vi hyrde bil i Spanien, hyrt bil på Mallorca 3 gånger i runt 12-13 dagar.

Första gången var det fullt av scammers som kom upp som billigaste alternativ. Med konstiga fuel policiy osv. Och usla betyg. Då som nu senast när vi hyrde bil i Italien så blev det att man dammsög typ rentalcars.com, Doyouitaly, (finns en spanienvariant) och annat. För att hitta rätt storlek,

Viktigaste tycker jag är att hitta ett bolag som har BRA betyg på Trustpilot, INTE hos de där Brokers som Rentalcars mm. Har tagit för vana att kolla upp bolagen på Trustpilot. Och där kan man sålla bort de värsta.
För på mäklarnas sida kan de ha typ betyg 8 av 10, vet inte vilka hitte påbetyg de har där, men på Trustpilot kommer sanningen fram.

Nu när vi var i ITalien bokade jag via DoYouItaly. Där var det lägst pris på hyrbilar från samma bolag som via REntalcars mm. Dessutom hade de en sjukt billig hyrbilsförsäkring om man jämför med Renatalcars.com och via Bookung, Norwegian mm.

Ville ha en stor bil då vi är 4 pers, men tillräckligt liten för att ta sig runt på små gator i Italien. I urvalet efter att ha lsät Trustpilot så sållade jag nog bort mins 6-7 bolag. (Sedan fattar folk inte heller att de inte bokar via rentalcares.com mm när de betygsätter själv amäklarenn. ) Många bolag påtvingar en extra försäkringar trots att man har egen osv.
Valde sicilybycar efter att de fått bra betyg, dyrare än de billigaste, bilen kostade 560 EURO för 11 dagar inklusive envägsavgift ( då vi åkte hem från en annan flygplats.) avgiften kostade mellan 70 till 250 Euro beroende på bolag. så viktigt att hålla koll på detaljerna.

Billigaste "riktiga" eller så kallat "kända" bolag var Sixt som ville ha cirka 10 000 för samma bilklass.
Valde en PEugeot 308SW (lite för lång för min smak) men var det enda som fanns. då jag verkligen ville ha det bolaget.
Väl framme frågade de vart vi skulle köra nånstans och sa sedan att de bilen är för lång, och frågade hur mycket bagage och personer som skulle vara i bilen. Fick en dyrare Jeep Renegade för samma peng.
Uthämtningen var kanon, fågade bara if i need insurance?, svarade no och så var det med det.
Återlämningen gick lika smidig, han gick runt bilen och fick skriva papper på no new damages.
Det fanns fler skador på bilen än vad det var inringat, men vi filmade fotade hela bilen för säkerhet skull.

Har läst skräckexempel på hur det kan gå till på de som hade sämre betyg.

Allt som allt väldigt nöjd med företaget.

1 gillning

Du måste vänta 6 månader med reviewen då det kan komma efterräkningar. :joy::joy:

Japp, det kan komma.. Särskilt om jag fått böter. :slight_smile:
Review på Trustpilot gör jag om några månader...

Annars kan man göra som jag gjorde när jag hade hyrt fårn Goldcar på Mallis. Spärrade mitt Norwegian kort å fort jag kom hem. "hade "tappat" det. :slight_smile:

Jag är dock i en liten situation. Damen i kassan tog inte betalt nånting för bilen. trots att jag hade en rest att betala som de ska ha betalt, depostion betalade jag bid bokning till DoYouItaly.
De hade en reservation på mitt kort såklart för självrisken. Tänkte inte på det när jag hätmade bilen, men tänkte efter någon dag att jag nog får kolla med bolaget. Vill inte ha några obehagliga överaskningar för att det har blivit något fel..

Mitt i semestern svarar en person. Man kan skönja viss språkförbistring. :rofl: i mailet, Jag frågade både om resterande 350 Euro plus 110 för envägsavgift.
Hen svarade på att personen tar bort blockeringen av självrisken och kommer dra de 110 eurona. :man_shrugging:
Blockeringen försvann men inga pengar drogs.... så jag vet i fan vad de sysslar med. Nu är det vardag, får se om de rättar till sitt misstag......

1 gillning