Hyfsad billig skärm till kontor och gamlng

Hej. Försöker hitta en billig gamling skärm. Helst mellan 34 till 32 tum och gärna välvd. Kommer användas till spela på och även duga till att spela excel på dagarna. :grinning:

Hittade denna skärm till exempel. Räcker denna till eller bör jag gå på minst 144 hz?
Sneglade på en Samsung också, men den kan man inte höja och sänka vilket jag tycker är ganska nödvändigt.

https://www.webhallen.com/se/product/330603-MSI-MAG342CQRV-34-WQHD-1ms-100Hz-DVI2xHDMIDP-Curved?ref=Prisjakt
Denna kostar just nu 3490 :-

@Tobias_Lehning har koll. Han har testat de flesta. :grin:

1 gillning

Kan ej förneka det :wink:

Tyvärr har jag ej koll på gamingskärmar. Där får @Esse rycka in

Vad spelar du och vad har du för dator?

Den saknar gsync eller freesync så inte snabbt rörande spel.

Jag har en Taurus med 3969 grafikkort:
Just nu spelar jag typ bara World of Warships, men tänker att när vädret blir kallare kommer jag mer och mer gå över till att spela på PCn än PS4. På PS4 spelar jag typ äventyrsspel (Red dead Redemption 2, Ghost of Tsushima, Assasins Creed serien, Last of us serien mm. Spelar gärna Call of Duty, (kör bara singelplayer campains där. )
Ungefär sånt.


Sitter på en lånad Dell U27 idag, men skulle gärna ha curved och större. :slight_smile:
Dell UltraSharp U2717D Infinity 27" 2560 x 1440 16:9 | Dustinhome.se

Hm, tyckte den hade Freesync, men jag såg nog fel.

Denna skärm kollade ja gppå innan när den också låg på 3500, men köpte aldrig pga fel läge. Priset lär återkomma. :slight_smile:
sitter inte i sjön så jag måste inte köpa nu utan väntar hellre till nåt erbjudande… Vill helst inte lägga mer än 4k.
SKa man hålla sig till 32 så finns där fler alternativ i prisspannet, exempel:
ASUS TUF Gaming VG32VQ1BR - 32" Välvd WQHD VA 165Hz FreeSync + Adaptive Sync Gamingskärm (mediamarkt.se)

Så spelar uppdateringsfrekvens ingen som helst roll. Du kommer ändå aldrig komma över 60 med den hårdvaran. Viktigt här är att du har stöd för Nvidia G-Sync bara.

Datorn kommer klara långt mer än 60fps, däremot är det kanske inte så viktigt i nämnda spel.
144Hz är dessutom trevligare även utanför spel.

I 1080p går naturligtvis det mesta men det är ju upplösningen som gud glömde.

Fast hårdvara för 4k upplösning kostar för mycket. :man_shrugging:t2:

Kan man inte få till att freesynk skärmar fixar Nvidia gsynk på nåt sätt? Tyckte jag läste nåt om de.

Absolut! Så 1440 är det perfekta mellantinget och då landar ditt graffe strax under 60 FPS :slight_smile:

Yes Freesync fungerar också. Tänk på att använda Displayport och inte HDMI.

1 gillning

Ok. Det jag ska leta efter är Freesynk eller liknande och spelar mindre roll med högre Hertz än 100? Synd inte denna skärm hade freesynk. Ibland är man lite snabb på att läsa. :grinning: får väl kanske googla vidare. :thinking:

Beror ju helt på spel.
Även i 3440x1440 kommer den klara över 60 FPS i många spel.

1 gillning

Du har ett GeForce så leta främst efter g-sync, freesync kan vara kompatibelt men det är inte säkert. Kontrollera det innan köp i så fall.

Mer än 100Hz är helt klart att rekommendera.

1 gillning

står inte i specen på vissa sidor att den har freesync. Hittar en recension där Gsync funkar för dem på den skärmen. kanske skulle slå till för 3490 är rätt ok pris…

Tycker det är rätt tydligt att så inte är fallet.

Kollade lite tester på just mitt kort, och fps kommer öäver 60 i en hel del spel vid 1440 p. Men visst kanske inte tillräckligt för att motivera 144 hz skärm möjligtvis.?

Om du tittar på din egen länk ser du game average i 1440p på 86 fps med lägsta värde på 69.

Det är dock en massa tungdrivna spel där man i de flesta inte har någn nytta av över 60fps.

Om man dessutom sänker några snäpp från ultra för att man prioriterar fps kommer man komma långt över de värdena.