Husqvarna har presenterat framtidens robotgräsklippare

Från sajten:
image

Husqvarna har presenterat framtidens robotgräsklippare och det är något utöver det vanliga. Nu med navigering utan kanttråd samt omhändertagande av trädgården.

Svenska företaget Husqvarna har presenterat sin framtida robotgräsklippare som har koll på det mesta. Företaget har tillverkat robotgräsklippare i drygt 25 år och haft stort fokus på innovation. Framtidens robotgräsklippare för våra trädgårdar behöver inte längre kanttråd utan navigeringen sker med hjälp av trådlös teknik. Denna används redan nu i deras professionella robotgräsklippare, då med en betydligt högre prislapp.

Enligt Husqvarna kommer framtidens gräsklippare att ta hand om hela trädgården och då inte bara gräsmattan. Med inbyggda sensorer och artificiell intelligens och kameror kommer tekniken att användas för att analysera och bearbeta stora mängder insamlad data. I en presentationsvideo förstår man hur de tänker sig att det hela kan fungera och det är en stor skillnad jämfört med dagens robotgräsklippare.

Husqvarna har identifierat tre områden för framtidens robotgräsklippare:

  1. Roboten är din privata och intelligenta trädgårdsmästare som via artificiell intelligens och väderprognoser för ditt område anpassar sig till lokala förhållanden. Detta i kombination med data från sensorer och andra smarta enheter som du kan ha i ditt hem.
  2. Tar hand om biologisk mångfald. Via datainsamling från andra robotar i närområdet kommer din robot att lära sig områdets naturliga flora och fauna. Roboten kommer att lära sig vilka områden i trädgården som djur och insekter har sin livsmiljö och kommer att kunna undvika dessa.
  3. Din nya trädgårdsvän där roboten blir din nya trädgårdsvän och genom artificiell intelligens lär sig dig dina vanor så att den håller sig borta när du kopplar av i trädgården.

Husqvarnas robot med trådlös navigering och artificiell intelligens kommer att lanseras under 2023 och pris samt tidpunkt har inte specificerats än.

Källa: Input

2 gillningar

Kanske blir detta en konkurrent

Låter ju bra, om min gamla robotklippare kunde sluta försöka para sig med robothuset jag ställt ut skulle jag vara nöjd för nu :slight_smile: