Husqvarna Automower 410XE NERA - ett dyrt klipp

Från sajten:
image

För alla husägare med gräsmatta så har säsongen varit igång ett tag nu med klippningen. En del står även inför köp av en robotgräsklippare och vilka alternativ finns?

Robotgräsklipparen är numera en allt vanligare syn i våra trädgårdar där den tyst tar sig fram och ser till att hålla gräsmattan jämn och fin. Fördelarna med att ha en robotgräsklippare är många vilket alltfler upptäcker, inte minst när det gäller att frigöra tid till andra sysslor i hemmet. Faktum är att de har en annan fördel också och det är att allt gräsklipp går ner direkt i gräsmattan och fungerar då som extra gödning till denna. Detta medför också att man inte behöver transportera bort gräsklipp genom att fylla upp trädgårdsavfallstunnan vilket innebär mer och tyngre transporter genom våra samhällen. Visst, en del av vardagsmotionen försvinner när klipplängderna i trädgården försvinner och mängden krattning minskar men ibland måste vi göra tuffa val här i livet, eller hur?

Vi har under ett antal veckors tid nu testat robotgräsklipparen, Husqvarna Automower 410XE Nera som visar sig vara en stabil partner när det kommer till gräsmattan i hemmet. Vi har testat denna med deras Epos-system vilket innebär att ingen begränsningskabel behöver grävas ner, något som inte alltid är en problemfri lösning. Frågan är då vad vi får för pengarna eftersom det trots allt är en av de dyrare robotgräsklipparna för tomter upp till 1000 kvadratmeter.

Vi tar en titt på Husqvarna Automower 410XE NERA + EPOS

Husqvarna Automower 410XE Nera har ett formspråk som känns igen från företaget som länge varit föregångare inom robotgräsklippare – inga direkta överraskningar med andra ord. I kartongen hittar vi robotgräsklipparen, laddstationen med tillhörande strömkablar och markfästen, lite extra knivar och dokumentation.

Själva klipparen ger ett kvalitativt intryck med mjuka linjer i sin formgivning vilket får sägas vara positivt när man tänker på att detta är enheter som också ska rengöras. En utmärkande logotyp framtill ger nästan intrycket av att det handlar om fronten på en bil. Upptill finns den obligatoriska STOP-knappen samt ett vridhjul för att bekräfta inställningar som görs via displayen ovanför START-knappen.

Husqvarna Automower 410XE Nera ger som sagt var ett bra intryck vid första anblick. Laddkontakterna är placerade på var sin sida om den stora logotypen den kurviga formen innebär att regn enkelt rinner av, precis som vatten vid en tvätt och annat som faller ner från ovan – smart.

Framtill finns en sensor för att detektera eventuella hinder framför robotgräsklipparen. Även här syns att man tagit formgivningen på allvar vilket är ett stort plus jämfört med hur en del andra robotgräsklippare på marknaden är designade. Att ovansidan är relativt väl täckt från öppningar innebär också att den årliga rengöringen blir så mycket enklare – tack!

Undertill är det även här ganska genomtänkt med mindre ytor där smuts kan fastna. Givetvis är det svårt att göra en helt blank undersida men ju mindre som fastnar desto bättre, något de flesta säkert kan intyga. Här ser vi också en unik konstruktion när det gäller robotgräsklippare – den har nämligen två skivor för knivar. En större framtill vilket är det minsta man kan förvänta sig men även en mindre baktill som används för att klippa lite mer ut i kanten av gräsmattan när klipparen vänder. Detta är en trevlig funktion som ska bli intressant att se hur den levererar.

Den större, roterande skivan för knivar är delvis täckt vilket innebär ett utökat skydd för användaren – detta jämfört med de flesta andra där knivarna är fullt synliga. Noterbart här är också att insidan av de större drivande hjulen har en täckt sida vilket förhindrar att avklippt gräs, jord och annan smuts enkelt får fäste här vilket sedan lätt torkar in och försvårar underhållet av robotgräsklipparen.

Här ser vi de bakre knivarna som har till uppgift att klippa gräset närmst kanten av gräsmattan, något Husqvarna kallar för EdgeCut. Även dessa knivar är delvis skyddade från utsidan genom ett täckande galler som når in en bit under robotgräsklipparen.

Laddstationen ser ut som de brukar göra för den här typen av produkt. En avlång platta där robotgräsklippaern kan docka in till laddkontakterna på. Själva kontakten sitter dold under den förhöjda delen på laddstationen.

Vi har valt att testa Husqvarna Automower 410XE Nera som en slinglös modell via Epos-systemet som finns som tillbehör. Detta innebär att det också är fullt möjligt att installera klipparen med begränsnings- och guidekabel till laddstationen vilket kan behövas om trädgården har trånga passager eller en struktur som försvarar för satelliterna att nå fram med signalerna. Dessa anslutningar göms bakom tätningar och en lucka som fälls upp och håller vatten och smuts ute.

Upptill på robotgräsklipparen finns en display (som det även går att spela Doom på) och val av inställningar görs via vridhjulet som även används för att bekräfta dessa. Displayen är tydlig och lättnavigerad så inga konstigheter att använda denna.

Epos-systemet från Husqvarna använder satelliter för att kunna navigera utan begräsningskabel med upp till 2-3 centimeters noggrannhet. Detta är en lösning som köps till extra som tillbehör till kompatibla robotgräsklippare från Husqvarna. I princip är det en modul som ska fästas på fasaden av huset och som behöver ha fri sikt mot himlen (satelliterna). Den behöver inte vara ansluten till själva laddstationen men ska ligga inom ett område som gör att de kan ha kontakt med varandra.

Installation av Husqvarna Automower 410XE NERA

Robotgräsklipparen installeras via appen Automower som finns för både iOS och Android. Det finns ett antal inställningar som måste göras innan robotgräsklipparen är redo för att ge sig ut på grönbete. Börja med att leta upp vilken modell det är som ska installeras och aktivera sedan parkoppling till din mobiltelefon via Bluetooth.

Därefter ska robotgräsklipparen dyka upp i appen och sedan ska såväl Epos-modulen som laddstationen läggas till också i appen. Vi har tagit oss friheten att välja bort ett par av stegen och fokusera på det som är viktigast vid installationen.

Välj sedan också en dockningspunkt för robotgräsklipparen och därefter är det dags att rita upp gränserna för din trädgård vilket görs i appen.

Att rita upp en karta kräver lite tålamod och gärna en stadig hand så blir det inte rätt så börja om eller backa klipparen. Robotgräsklipparen styrs runt i trädgården under mappningsprocessen där mobiltelefonen används som en fjärrkontroll för att navigera runt klipparen. Tänk på att sätta ut markeringar vid svängar så att dessa markeras ut i appen ordentligt – det är alltså inte bara att köra runt för då blir det till att göra om jobbet (vilket hände undertecknad).

När grundinställningarna är gjorda så dyker det upp en kartbild i appen över din tomt där du sedan väljer att lägga till ett arbetsområde. Efter att de olika stegen ovan genomförts så kommer du till slut att se en karta över ditt arbetsområde, här nedan markerat i grönt. Här syns även robotgräsklipparens dockningsstation samt var Epos-modulen är placerad.

Appen bjuder på en del inställningar där givetvis schemaläggning är en av de viktigare. Under drift går det att se hur länge klipparen kört och hur lång tid som lagts på att leta efter satelliter. Det går också att göra inställningar för eventuella tillbehör samt bestämma hur robotgräsklipparen ska bete sig vid olika situationer.

Det går att se status i appen som i detta fall innebär att den “Laddar”, men det kan också vara “Klipper” eller “Pausad” så att man som användare har koll på aktuell status. Information om robotgräsklipparen finns också att tillgå liksom eventuella uppdateringar som görs OTA.

Epos-modulen, som ser ut som en plastig svamp, behöver placeras på en fasad med fri sikt mot himlen så att den kan ha kontakt med satelliterna. Via mottagna signaler vägleds sedan robotgräsklipparen runt i trädgården där gränserna markerats under installationen.

Just installationen av denna modul är känslig vilket ska påpekas direkt. Första placeringen gjordes på husgaveln som vätter mot söder utan några träd framför som skulle kunna skymma. Dock så ville enheten inte övergå från blinkande grönt ljus till ett fast sådant vilket skapade lite huvudbry. Via lite hjälp i ett forum för robotgräsklippare visade det sig att en del av taknocken stack ut rakt över (flertalet meter upp) vilket alltså räckte för att det inte skulle fungera. Lösningen blev att flytta ut modulen och fästa den på vindskivan så att inget hinder rakt ovan fanns vilket löste problemet. Så, fritt rakt fram och rakt upp mot satelliterna så spar ni in lite tid på installationen.

Via displayen är det enkelt att göra de inställningar som behövs göras direkt på robotgräsklipparen. Bra tänkt med ett vridhjul för val av inställningar vilket gör att det går snabbare att hantera de olika menyvalen än med separata knappar för upp- och ned som sedan ska bekräftas med ytterligare en OK-knapp.

 

Robotgräsklipparen Husqvarna Automower 410XE NERA gör sitt jobb

När allt är klart och lyser grönt är det dags att låta Husqvarna Automower 410XE Nera göra sin premiärtur i trädgården. Med tanke på att den nuvarande och hemmaboende robotgräsklipparen i trädgården, McCulloch R1000 gjort sitt jobb utan större anmärkningar i nästan fem år så var det högst intressant att se om denna betydligt nyare och modernare klippare skulle göra underverk. En trevlig och användbar funktion är spiralklippningen som innebär att om robotgräsklipparen detekterar ett område med högre gräs så kan den så att säga snurra runt på stället tills att gräset är klippt i detta område. Det visade sig fungera riktigt bra faktiskt!

En annan detalj som sticker ut på Husqvarna Automower 410XE Nera är lamporna framtill som lyser upp som två streck i mörkret. Nu finns det ju en hel del delade meningar med att köra robotgräsklippare när det är mörkt ute och det är en annan diskussion. Men, lamporna framtill lyser upp ganska bra när det är mörkt ute vilket testades under kontrollerade former utan att några djur kom till skada. Dessa går att stänga av via appen men då försvinner funktionen där de kan påkalla uppmärksamhet om något skulle strula med klipparen.

En intressant iakttagelse är att när undertecknad införskaffade robotgräsklippare för fem år sedan så upplevdes den som en gigantisk sådan men bredvid denna Husqvarna så visar det sig att så inte alls är fallet. Detta är ingen gigantiskt stor robotgräsklippare men antagligen har storleken på dessa vuxit en del med åren i takt med att tekniken utvecklas och fler funktioner och sensorer adderas.

Kapslingsklassen på denna robotgräsklippare är IPX5 vilket innebär att regn inte är några problem. Ett svalkande sommarregn lägger sig som små konstverk i form av vattendroppar ovanpå maskinen för att sedan rinna av. Här är robotgräsklipparen dockad i laddstationen vilket också indikeras av en grön diod som visar att den laddas för att bli redo för mer klippning.

Morgondagg och gräsklipp är ingen optimal kombination vilket snabbt visar sig på de stora, drivande hjulen framtill. Detta är å andra sidan inget hinder för att klippningen ska fortgå utan händer i stort sett hela tiden. Fördelen är att det är enkelt att spola av hjulen om det behövs utan att man behöver få varningar om att enheten inte ska utsättas för vatten som med trotjänaren R1000.

Att det är lätt att spola av robotgräsklipparen får vi vara tacksamma för, speciellt under pollensäsong då den snabbt tappar lite av sin glans och charm. Återigen inget som förhindrar klippning men ett extra öga kan alltid behöva läggas på knivarna mellan varven eftersom dessa snabbt kan beläggas vilket försämrar effekten av gräsklippningen.

Vi ska givetvis också ta upp funktionen EdgeCut som ska minimera behovet av att behöva klippa kanterna på gräsmattan manuellt. Denna funktion fungerar ganska bra men det kräver att mappningen av kartan görs så bra som möjligt. Minsta avvikelse här så kommer det att synas genom att EdgeCut inte klipper de där envisa grässtråna när den vänder. Funktionen är med andra ord trevlig att ha även om den inte är idiotsäker men det går säkert att lösa genom att mappa om klippområdet tills man är nöjd…

Under de veckor som Husqvarna Automower 410XE Nera testats här så finns det inte mycket att anmärka på. Robotgräsklipparen gör sitt jobb på ett sätt som inte lämnar mycket att anmärka på. En gång har den hamnat utanför gräsmattan på de intilliggande stenplattorna där den blev ståendes. Vid ett annat tillfälle blev den ståendes en stund under ett träd med meddelande i appen om att den sökte satellitsignaler och efter ytterligare än tid så lyftes den ut i öppet område, startade igen och körde vidare. Den har inte kört fast någonstans eller slirat med hjulen och gjort gropar i gräsmattan. Med andra ord inte så mycket att anmärka på.

Vid testet av klippning i mörker så visade det sig att när klipparen skulle återvända till laddstationen så hade den vissa problem att navigera förbi en gammal stubbe som är omgiven av en rabattkant som rostat. Den var liksom framme och nosade på denna ett par gånger, skapade mot och vände innan den till slut hittade passagen för att kunna köra vidare. Sensorn kanske inte presterar på topp efter mörkrets inbrott? Vi testade även hur klipparen reagerade på en boll som kom i vägen och här navigerar den förbi denna på ett smidigt om än nära sätt.

Är det något som skulle kunna ändras eller optimeras så är det hur den klipper. Liksom min McCulloch R1000 så finns det ingen egentlig plan utan den kör fram och tillbaka, ibland på framsidan av huset för att byta till baksidan och flänga än och dit. Visst, det finns en vits med detta eftersom den inte riskerar att köra ner spår i gräset men som användare så är det ibland skönt att veta att när den varit på ett ställe och klippt så är det klart där. Något som är trevligt om man ska arbeta vidare med andra sysslor i trädgården och inte orkar skicka hem klipparen på laddning. Min erfarenhet från den här typen av okontrollerat klippande är också att det ibland missas lite områden här och där vilket drar ner lite av intrycket. Men, visst kör den dagligen så blir det ett mindre problem – här hemma brukar klipparen köra varannan dag så att gräset hinner växa lite mellan varven.

Även appen känns lite väl grundläggande med tanke på den totala kostnaden för robotgräsklipparen. Visst är en app ofta inte nödvändig för att saker och ting ska fungera men i takt med att vi vänjer oss vid möjligheterna från andra smarta produkter i våra hem så lämnar den en del att önska. Likaså integrationer mot det smarta hemmet – de finns för Google Home, Amazon Alexa och IFTTT men känns fortfarande lite mer som en gimmick än att vara riktigt användbara. Mest får man ut genom att schemalägga klippningar av gräsmattan så att det inte glöms bort vilket lätt kan resultera i en mindre vacker gräsmatta.

Robotgräsklippare från Husqvarna har rykte om sig att fungera år efter år vilket innebär att investeringen är långsiktig. Husqvarna Automower 410XE Nera kostar en slant, speciellt om man vill ha den med Epos-systemet men å andra sidan så finns det ett väl utbyggt nätverk av serviceställen och tillgång till reservdelar om något skulle behövas. Idag är konkurrensen hög inom segmentet för robotgräsklippare med uppstickare, främst från Kina, som lockar med fler smarta funktioner och betydligt lägre priser men ibland är trygghet svårt att sätta ett pris på om klipparen skulle strula av någon anledning och då vill man kanske få detta åtgärdat snabbt. Husqvarna har dessutom en tjänst som innebär att de kan installera robotgräsklipparen åt dig och se till att allt kommer igång, något som många andra inte kan erbjuda.

Recension: Husqvarna Automower 410XE NERA

Fördelar

  • Utbyggt servicenätverk
  • Klipper närmare kanten
  • Gör vad den ska
  • Stabil konstruktion
  • Två knivdiskar

Nackdelar

  • Priset
  • EPOS kostar extra
  • Kanske inte så smart

Detaljer

Tekniska specifikationer Husqvarna Automower 410XE NERA:

  • Ytkapacitet: 1 000 m²
  • Begränsningstyp: Kabel, slinglös som tillbehör
  • Maximal lutning: 30 %
  • Maximal aktiv tid: 17 timmar
  • Vikt: 12,1 kilo
  • Mått: 68 x 44 x 28 centimeter
  • Ljudnivå: 60 dB(A)
  • Kapslingsklass: IPX5
  • Batterityp: Li-Ion
  • Batterikapacitet: 5 Ah
  • Klipptid: 100 minuter (på en laddning)
  • Laddtid: 90 minuter
  • Energiförbrukning: 13 kWh/månad
  • Klipphöjd: 20 – 55 millimeter
  • Klippbredd: 22 centimeter
  • Uppkoppling: Bluetooth, mobil, Wi-Fi
  • Display: Ja, färg TFT 2,8” QVGA
  • Stöldspårning: Ja, via GPS
  • Larm: Ja
  • Lyft- och lutningssensor: Ja
  • Objektdetektering Radarsensor

Rekommenderat pris för Husqvarna Automower 410XE NERA är 29 990 kronor utan EPOS och 39 080 kronor med EPOS. Mer information finns på hemsidan.

Sammanfattning

Efter att ha testat Husqvarna Automower 410XE Nera med tillbehöret EPOS under ett par veckor så går det att konstatera att det är en stabil och driftsäker robotgräsklippare som gör vad den ska. Det märks att Husqvarna vet vad de sysslar med vilket kanske också avspeglar sig en del i priset för den här klipparen. Den är absolut inget för den med tunn plånbok, speciellt inte om man vill köra den utan begränsningskabel. Men, å andra sidan så får man trots detta mycket klippare för pengarna och ett utbrett servicenätverk som kan ta en titt på den vid eventuella problem. Funktionen EdgeCut fungerar bra även om den inte är perfekt och spiralklippningen tar sig effektivt an områden med högre gräs. Appen känns lite väl grundläggande och en del funktioner som börjar dyka upp hos andra tillverkare lyser med sin frånvaro här men å andra sidan så erbjuds det mycket annat för pengarna - inte minst en arbetshäst som troligtvis tuffar på i många år framöver.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!
2 gillningar