Min fru har fått en kraftigt nedsatt hörsel på kort tid som resulterat i att TV:n har svinhög volym på kvällarna vilket jag inte står ut med.
Vi skulle vilja hitta en lösning där hon lyssnar via hörlurar och jag via högtalarna samtidigt.
Har googlat en del, men det är svårt att hitta tillförlitliga råd om detta.
Vi använder vår Apple TV till allt när vi kollar på dumburken.
Jag har sett att man kan ha två Airpods anslutna samtidigt, men det är alltså inte det vi önskar i första hand.
Tre frågeställningar:
Går detta ens att lösa?
Om svaret är ja, funkar det med hörlurar från andra tillverkare?
Och om svaret är ja även här, måste det finnas nån form av kompatibilitet då så att vi inte köper fel modell?
Inte svar på din fråga och jag vet inte hur akut situationen är, men det kommer under hösten komma hörapparatfunktioner till AirPods Pro 2, skulle det kunna vara en lösning?
Annars brukar det gå att koppla vanliga hörlurar med 3.5mm plugg bak på TVn och köra dubbelt. Så körde en bekant till mig i många år med ett par hörlurar som hade trådlös basstation.
Använder hon hörapparat? Då finns det flera möjligheter att koppla in utrustning som sänder ut ljudet till hörapparaten och hon kan själv välja volymen i sin hörapparat.
Då kan hon även höra vad du säger samtidigt.
(Jag har starka minnen från min barndom kopplat till hörapparater. Mina morföräldrar som båda använde hörapparater, använde T-slinga / teleslinga för att lyssna på både radio och TV. När man kom hem till dem så kunde de vara KNÄPP TYST, då satt de och tittade på TV men eftersom bägge fick ljudet via T-slingan så hade de inget vanligt ljud på TVn.
På somrarna kunde jag låna en extra hörapparat av morfar och lägga mig ute i hammocken och lyssna på radio via den.)
Synd att de blir så stora med den inbyggda mikrofonen. Finns redan hörapparater som knappt syns och har samma typ av funktioner förutom mikrofonen.
Och kopplas till både mobil och tv via bluetooth.
Känns som ett halvhjärtat försök med tanke på deras resurser
Ett svårt område som jag också funderat över. Vår setup ser ut som er och jag är hörselskadad sedan födseln.
Idealet vore att AppleTV skulle kunna skicka ut ljudet på bluetooth OCH annan kanal samtidigt ungefär på samma sätt som du kan skicka ut ljudet till flera HomePods samtidigt. Men jag har inte hittat något sådant.
Nu spekulerar jag... Om det skulle gå att skicka bild och ljud via en HDMI splitter, skicka bilden till TV och ljud in till en bluetoothsändare - så kanske det vore något att titta på. Ett annat alternativ som jag kom att tänka på är att om det går att skicka ljudet till TV:n och ta ut det via bluetoothsändare. Ska kolla på när jag kommer hem. Jag har haft en sådan lösning men den var special för mina gamla hörapparater och gick inte på BT utan krävde att jag hade en speciell mottagare runt halsen.
Det som vi har gjort är att skicka ut ljudet till två HomePods mini som är stereokopplade. Ändra balansen så att vi får högre ljud på den som sitter bredvid mig och lägre ljud på den andra som är närmare min fru. Inte perfekt men hjälper.
När det gäller hörapparatsfunktionen i AirPods Pro 2 så är det något som jag kommer att kolla närmare på när det kommer. Är försiktigt positiv men det beror nog mycket på hur stark nersättning din fru har.
T-Slinga verkar försvinna mer och mer. I mina senaste hörapparater så har jag ingen T-slinga utan fokuserade istället på bluetoothkoppling till telefonen. I mina öron så är det helt uppenbart rätt prioritering.
Men hörapparater, jag är också medveten om att det är vanligt med extremt långa väntetider på landstingen/regionerna...
TV-streamer/adapter är det som gäller och som kopplas in i den optiska ljudutgången på TVn. T-slinga är en gammal teknik. Be henne prata med sin audionom.
Tack, bästa svaret hittills!-vägen kommer inte funka eftersom vi bara använder Apple TV:n, men din metod med Home Pod Mini lät ju intressant och väl värt att testa.
Hon är i väntans tider på en hörapparat, men ingen vet hur lång den väntan blir.
När det gäller bluetooth, hörapparater och Apple så varierar integrationen på märke och modell.
Mina Signia (tog 10 månader att få dem) kan parkopplas mot
Iphone/Ipad
Dubbelriktat så de går att använda som headset. Det går inte för alla hörapparater, värt att kolla innan
M2-Macs. Givetvis så har jag en M1 MacBook Air så det enda som jag kan göra är att ändra volymen. Men jag är sugen på en nyare. Provade på Elgiganten och vet att jag kan få ut ljud och musik till hörapparaterna med en nyare MacBook Air.
Kopplas inte mot Apple TV - vet inte hur det är för andra märken
Men det viktigaste är - parkoppling mot iPhone och kolla att mikronfonen på hörapparaten också koppas. Det underlättar rejält.
Lycka till! Jag håller också koll på tråden för att se om det dyker upp något.
Kom på att min bekant hade en pryl liknande denna innan han fick sina hörapparater. En sån anske kan få lånas av vården när man väntar i kö. De använder dock mikrofoner.
Det finns massor av olika modeller men de är rätt dyra om man vill köpa själv.