Hur starta upp Unifi LTE back up?

Håller på att försöka starta upp min 4G back up från Unifi. Den startade bra och går in i ”Pending Adoption”. Den dyker dock inte upp vare sig i appen eller i Controlen på datorn.

Någon som vet hur man får den att dyka upp i systemet?

En fundering jag har är att då jag inte har internet kanske det är det som spökar? Samtidigt känns det ju bakvänt att det ska behövas internet, denna pryl kan ju inte bara vara back up utan även huvudmottagare om man t.ex inte har tillgång till internet.

Tack, men där fungerade det som det ska. Han får upp LTE Pro i sin kontroller. Jag får inte upp min alls. Får för mig att det är för att jag inte har något nät. Men det känns ju väldigt bakvänt.

1 gillning

Unifi säger på alla sina supportsidor följande:
Make sure the Network application and the device are on the same network
Vad menar de med det? Jag har ju inte nätverk?

En tanke… Kan du prova med grannes backup inkopplat och sen lägga till Unifi LTEn?

Tyvärr inte då jag inte har två simkort. Och det simkort jag hade i 4G modemet var ett Mini som jag gjorde om till Nano för att sätta in i LTE Pro.

Törs jag trycka i simkortet i den gamla ramen och sätta tillbaka kortet i grannens 4G modem?

Min tanke här är väl att du har Wifi signlar ut, sedan att wifi inte har någon internet access borde inte spela roll. Det går att logga på ditt wifi utan att det i säg är "ute på nätet".

Men det finns mer kunniga personer här.

Do it! Kan vara lite pilligt att få ut igen, men med lite tålamod så löses det med.

Så tänker jag också...

Will try...

Lyckades pillar sim-kortet i ramen och in i grannens modem. Så nu är det igång igen.

Startar om LTE Pro.

1 gillning

Det hände inget när jag startade om. Fabriksåterställde utan resultat. Nu sitter det ju inget sim i LTE men det borde ju inte spela någon roll.

Unifi:s nr två på felsökningslistan är att byta nätverkskabel. Men då LTEn får både IP-nummer och Mac-adress verkar det ju inte vara fel på kabeln. Eller hur?

Den vill alltså inte adopteras in controllern?

Här finns lite info!

https://community.ui.com/questions/New-LTE-Device-wont-adopt/f9324823-9b30-4536-95c2-9d64f96238e2

A BIG shout out to @UI-Payne, who helped me get this resolved and will be looking into the logs I provided to hopefully repro and solve this problem in-house.

Basically, it seems to be an issue that happens with this firmware when on the UniFi network. Assuming it’s due in some way to DHCP or possibly that the fallback settings work but DHCP doesn’t in that FW version. Either way, the solution is to connect the ULTE to a non-DHCP network and then use SCP/SSH to manually update the firmware.

In my case, the step-by-step looks like:

  1. Set up an old router with IP of 192.168.1.1
  2. Disable DHCP on the router
  3. Connect the ULTE and a laptop to that router. (You will probably need a PoE injector to power the ULTE)
  4. Set the laptop to have a static IP of 192.168.1.19 (or whatever you want as long as it isn’t 1.20 because that is the ULTE’s fallback IP)
  5. Test ping to the ULTE at 192.168.1.20.
  6. If that works, follow the instructions here: UniFi Network - Advanced Device and Application Update – Ubiquiti Support and Help Center
  7. Specifically:
  8. Download the program WinSCP. This will allow an SCP session over SSH with a folder structure GUI. Use the SSH credentials to login into the UniFi Device.
  9. Download the bin file from our Downloads page. Please verify you are downloading the firmware .bin file specific to your device (UAP, USW, USG, etc) and not the UniFi Network Controller software.
  10. Move the .bin file to the device’s /tmp/ folder by dragging and dropping the file and rename the file to fwupdate.bin.
  11. Connect via SSH and issue the following command to initiate a local upgrade: “syswrapper.sh upgrade2 &”
  12. The ULTE should reboot. After the reboot, you can SSH into the ULTE to confirm that the update was applied.
  13. Disconnect the ULTE from the old router and connect it to your UniFi network.
  14. Now adopt/update/etc… works fine.

That should get you going. I hope this helps lots of people. :slight_smile:

Oj, det där var nog över min kompetensnivå. Men jag hittade ett supportdokument på hos Unifi som tycks vara samma process eller väldigt lik i alla fall.

Surt när man tror det är plug n play som Unifi oftast är. Läste lite fort innan jag kopierade in texten och insåg att det var lite mer jobb än man är van med. :frowning:

Du får alltså inte upp en Adopt-knapp i unifi-appen?

Exakt. LTEn syns inte alls. OM jag kommer ihåg rätt och kollat YT korrekt brukar nya prylar dyka upp under Devices och så klickar man Adopt där. Men man ser inte LTEn alls.

Yep, du borde kunna se den under Devices.
Kan du i displayen på den se om den har fått en ip-adress?
Har du kopplat in kabeln i Main-porten?