Hur ser marknaden ut för musikstreaming i världen

Nu har det kommit lite statistik om hur marknaden för musikstreaming såg ut i Q2 2021.
Lite intresserant när man får se det globalt som här.

2 gillningar

För mig överraskande. Störst är mer än dubbelt så stor som nr. 2. Och Tidal får inte en egen tårtbit. Finns detta nedbrutet för Sverige?

Sjukt att en tjänst som inte ens har ett ljust tema kan vara så populär.

Förvånande att YouTube Music var femma. Kör YT Music eftersom det ingår i YouTube Premium och trodde att det var en relativt vanlig lösning.

Den senaste tiden har Google åtgärdat flera av sakerna jag stört mig på med YT Music, så nu är mina lösa tankar på att byta musiktjänst ännu lösare.

2 gillningar

Jag har också YouTube Premium och när det lanserades tänkte jag att jag skulle försöka testa YouTube Music. Då var det en bedrövlig upplevelse.
Var ju ganska rörigt eftersom den blandade in grejer från vanliga YouTube.
Har sedan dess tittat in i appen då och då. Den har ju blivit bättre men fortfarande inget jag kommer överens med.
YouTube är ju även den tjänsten som betalar ut minst med råge till musikskapare.

Intressant att det kan skilja så mycket, frågan är vad det beror på? Har svårt att tro att Google är väldigt mycket bättre på att förhandla med rättighetsinnehavarna och jag har också svårt att tro att övriga aktörer betalar mer till artisterna av ren snällhet.

Är det raka ersättningsnivåer på alla tjänster? Tjänar de största kommersiella artisterna lika mycket per stream som ett litet garageband från Hälleforsnäs?

Håller med och att Amazon är nästan lika stor som Apple

1 gillning

Intressant att Spotifys marknadsandel stadigt sjunker och det inte bara är Apple som tar den utan framför allt Amazon. Jag har kört Apple Music sen den startade och har ganska lite att klaga på. Min fru som körde Spotify innan tyckte att det fanns lite för lite färdiga spellistor och rekommendationer men det har ju blivit bättre de senaste åren. Amazon har vi faktiskt aldrig ens funderat på.

1 gillning

Amazon var ju också tidigt ute med musikstreaming och är stora i dom engelskspråkiga länderna och då framförallt USA. Dom har ju bakat in det i Prime och kör det genom Echo/Alexa.

1 gillning

Varken Tidal eller Qobuz omnämns alls, utan ingår nog i “övrigt”. Där ser man. :man_shrugging: :laughing:

Absolut, och därför extra märkligt att vi aldrig funderat på det. Jag bodde i Boston i sex och träffade där min fru som är amerikanska. Vi hade då och har nu Prime, men musik har jag inte ens övervägt.

Och sen tyckte jag att det var intressant att det är Amazon som plockar marknadsandelar nu 2021, inte att dom var stora i början.

Tidal har väl gått ner ganska rejält senaste åren.

Säkert. Många på HiFi-forumen har bytt till Qobuz för högsta ljudkvalité och till Apple Music för bästa/enklaste användarupplevelse.

1 gillning

Sant. Trodde jag inte heller, men de är väl väldigt stora ”over där”.

Men Qubuz är ju en väldigt liten spelare. Verkar ju ligga på ca 200 000 användare.

Ja Qobuz finns inte i så många länder. Appen är dessutom kass. Riktigt dålig, så man blir irriterad när man använder den. Här är Tidal faktiskt betydligt bättre.

1 gillning