Hur ser era skrivbord i macOS ut?

Det finns en tråd om bakgrunder i iOS. Tänkte att det var på plats med en för OS X. Jag sökte först men hittade inte en passande tråd. Ifall en sådan redan finns kan moderator stänga den här.

Det här är min nuvarande. Bilden har jag tagit själv med en Dji Magic 2 Pro. Jag kan tillägga att bilden har fått OK för publicering av Lantmäteriet.

Datorn är en MacBook Pro M1 kopplad till en extern 34tums skärm.

Fun fact. Jag brukar också köra med Bliss från Windows XP.

10 gillningar

Min är extremt unik :rofl:

3 gillningar

Min är väldigt tråkig.

3 gillningar

Du borde göra som din terminal ber dig. Bash är inte längre default!

Räcker det inte med att det grått ute!:wink::joy:

1 gillning

Vadå, måste du få godkänt av Lantmäteriet att publicera en bild du själv tagit på ett landskap ?

Väldigt snygg bild allafall !

Haha jag veet, har inte orkat :stuck_out_tongue:

Japp, det tråkiga med drönare. Inget får delas om det inte har godkänts av Lantmäteriet.

Låter helt galet , jag har svårt att tro att alla vloggers som flyger runt med drönare i Sverige skickar in och frågar lantmäteriet.

Om du flyger på och bara tar kort på egen egendom och mark då ?

Nej det är nog väldigt få som faktiskt skickar in materialet för godkännande. Många vet nog inte om det och vissa bryr sig nog inte heller. Det skall nog mycket till att de faktiskt ska märka det också.

2 gillningar

Det finns undantag på vad som kräver tillstånden men en tummregel är att om man ser horisonten så måste man söka tillstånd.

Edit: Undantagen från spridningstillstånd: Undantag från spridningstillstånd | Lantmäteriet

1 gillning

Korrekt. Till att börja med måste du ha drönarkort för att flyga drönare. Det finns olika klasser beroende på hur stor din drönare är och hur nära du flyger bebyggelse och människor.

Alla foton tagna med drönare som innehåller en större vy av ett landskap, horisont eller himmel måste godkännas av Lantmäteriet innan du får dela den. Det är för att det inte ska finnas något militärt hyspysh med i bilden. Samma regler gäller förövrigt om du tar bilder från ett flygplansfönster.

Jag frågade de på Lantmäteriet om samma regler gäller om jag tar bilder från en semester i fjällen där man kan få liknande vyer med en vanlig kamera. Där hade det inget bra svar, men det bör vara samma princip om det ska vara noga. Dock omöjligt att genomföra med tanke på hur många drar saker upp på Instagram 2 sekunder efter de tagit bilden utan att reflektera om det är lämpligt eller inte, samt att Lantmäteriet inte har personal för att gå igenom alla bilder som tas i fjällen.

Spontant så kan jag tycka att lagstiftningen inte riktigt har hängt med i teknikutvecklingen, men det är så det ser ut.

Sedan finns det väldigt många restriktioner gällande flygning i närheten av flygplatser, helikopterplattor, områden med höga naturvärden etc.

1 gillning

Är det verkligen så?

Foton tagna med handhållen kamera på allmän plats har alltid varit fria från restriktioner, så att säga. Har svårt att se att foton tagna på fjället skulle tillåtas behandlas annorlunda.

Hon jag pratade med hade som sagt inget bra svar. Det jag vill poängtera att du kan få en identisk bild som den tagen med en drönare från en höjd med din mobilkamera. Varför ska det då vara så hårt reglerat med bilder som är tagna med drönare?

Det är lagen om skydd av geografisk information som gör att tillstånd krävs.

@ante
Det gäller endast luftfarkoster, har inget med mina bilder tagna med mobil/dslr att göra.

Den nya regleringen innebär, bland annat, att kravet på databastillstånd slopats och att spridningstillstånd för landgeografisk information begränsats till att enbart gälla information som inhämtats från luftfartyg genom fotografering eller liknande registreringar. Ansvaret för att besluta om dessa tillstånd har övergått från Försvarsmakten till Lantmäteriet.

Ok, tyckte det framgick tydligt tidigare att spridningstillståndet gäller drönare och andra luftburna farkoster. Därför specade jag inte det i mitt inlägg.

En av mina kompisar i Umeå drabbades av drönarsjukan och flög mycket och filmade massor. Trodde därför det var honom detta gällde:

Men det var som tur var inte min kompis som hade fått problem med lagens långa arm.

Jag kör Win11 som ser ut så här.

7 gillningar

3 gillningar