Hur planeras flygplatser?

Vem tänkte ut den här kombinerade katakomben och finlandafärja på Arlanda T5?

Den är mysig.
Testa evighetstunneln på bryssel

Kan man ju tycka :slightly_smiling_face:
Senast på Charles de Gaulle gick jag inomhus i över 2 km

Charles de Gaulle är verkligen i en klass för sig när det gäller dåligt planerade flygplatser. Den var säkert state-of-the-art och det är cool, men galet stökig.

Narita (Tokyo) är nog den bästa flygplatsen jag använt mig av.

1 gillning

Jag reser sällan och har aldrig varit i Japan men Schiphol och Kastrup är favoriter :slightly_smiling_face:
Leonardo da vinci (Rom-Fiumicinos flygplats) var förvånansvärt kass men positivt överraskad av Alicante - Eche

Jag har varit på massor av flygplatser i Europa och en i USA. Dock har jag aldrig brytt mig om att fundera kring hur bra flygplatsen är, jag är bara där inför avresa och efter landning.

Jag har rest rejält mycket de senaste 10 åren, främst i Nordamerika, och generellt sätt är stora flygplatser förvånansvärt uselt planerade (och dessutom saknas det ofta förströelser när man har timmar att vänta).

Frankfurt och München (som ser exakt likadana ut) är tyskt välplanerade, lätta att ta sig fram på och känns aldrig trånga. Las Vegas och Orlando är byggda för turister och funkar bra.

Gick i den igår och tänkte samma sak. Alltså när man kommer från Köpenhamn eller Oslo till Arlanda är det ju en för sorglig och usel upplevelse. Hela flygplatsen känns ju som hundratals hopbyggda baracker.