Hur öppna två Safari(inte flikar)?

Jag hittar inte hur man kan öppna två Safarisidor/program. Jag vill alltså ha två Safarisidor eller program öppna samtidigt. Tanken är att se hur det skulle fungera för att splittra upp öppna flikar på två ställen så att säga. Säg att man vill ha flikar för privata livet i ett Safariprogram öppna och ett Safariprogram för arbetslivet.

Jag är inte säker vad saker heter vilket gör det svårt att googla. Heter det tex Safarisidor eller Safariprogram? Ibland öppnas ett andra Safariprogram utan att man vill det, jag har dock aldrig sett något mönster i det. Igår fick jag ett mejl från Google om en recension jag gjort och när jag klickade i det mejlet öppnades ett “nytt” Safarifönster. Det gamla Safari låg kvar medan det nya bara hade den aktuella Googlesidan som öppen flik.

Du väljer bara “Öppna nytt fönster” längst upp till vänster i menyn

Det var ju enkelt…:sweat_smile:

command-N

1 gillning

Det var ju som sagt busenkelt. Men, det jag i steg två ville kolla verkar inte fungera, att växla mellan två sidor via kommand-tab. Man kan inte växla mellan två flika verkar det som? Typ nu är jag på bubblan och vill snabbt växla tillbaka till DN.se? Finns det något kortkommando för det?

Tryck control-tab för att växla flik. Fungerar även med cmd-1 för flik 1, cmd-2 för flik 2 osv.

control-tab växlar framåt, finns det någon för bakåt? Sedan är jag säkert trög, men inget slår command-tab tänket. Att blixtsnabbt växla utan att behöva tänka på ska jag framåt eller bakåt.

Bakåt är control-shift-tab.

Växla mellan Safari-fönster är command-< (tangenten till vänster om Z).

Det där får jag inte att fungera. Trycker på Command och <-knappen. Inget händer.

Kör du macOS på svenska eller engelska? Har för mig att just det kommandot skiljer sig mellan olika språk. Kika under Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon > Tangentbord > Flytta fokus till nästa fönster.

Så här ser det ut hos mig. Vet inte om det funkar, men blir ändå för knöligt då de använder fn och jag har inte de knapparna fysiskt.
bild

Du kan ändra till valfritt kortkommando där. Välj något som passar dig.

1 gillning

Ska testa mig fram…:+1: