Hur maxa upplösningen på en ATV 4K och en Samsung QLED

Så, ungarnas spelTV-plats har till slut fått en relativt billig Samsungskärm - en QLED i 6serien. Jag jackade på en ATV4K och tänkte att om jag maxar alla inställningar borde det spraka om bilden, eller hur?!

Och viss är det fint och skarpt men om jag maxar output från ATVn, på med alla funktioner för att automatiskt “matcha innehåll”, Krominans 4:2:2 osv så drabbas jag av regelbundna störningar, det blir svart en halv sekund, ganska ofta, som om TVn eller ATVn kalibrerar om bilden. Jag bytte därpå HDMI-sladd till en 4K-variant men det gjorde ingen skillnad.

Låter jag ATVn anpassa output för TVn så blir inställningarna “strypta” men problemet är borta… .

Så, har jag stött på något Samsung/ATV-specifikt? Har jag missat något annat? Hur ser det ut i inställningarna för er med samma set up?

Den samlade kompetens runt frukostbordet här på Samsung Tech Seminar säger att du inte satt på full bandbredd på HDMI-porten :slight_smile:

https://www.google.com/amp/amp.tomsguide.com/us/samsung-tv-settings-guide,review-4663-8.html

Löste det sig?

Tack för påminnelsen - nja, kan det vara Krominans-värdet på ATVn din referensgrupp tänker på eller är det en inställning på TVn tro? Det låter lite TV-orienterat… !

Det är tevens inställningar. HDMI-portarna på de flesta TV-modeller levereras med 4K/HDR avstängt så du måste aktivera det för att få full bandbredd på dem. Länken ovan visar hur du gör det.

1 gillning

Alltså, efter långa stunder av tweakande av auto motion plus, led clear motion, HDR+, yada yada… så kvarstår faktumet att ATVn skärmsläckare fortfarande inte flyter 100% - blir ju galen. Och “full bredd på HDMI-porten”… hittar inte någon referens till detta i artikeln du tipsade om.

Och fenomenet med svarta ögonblick mitt i uppspelning är kvar så snart jag ställer ATVn på Krominans 4.2.2.

Har vi någon Bubblare som kör kombinationen ATV 4K och Samsung QLED och fått flawless bild?

Hej! Se på fan, de missade ju att skriva om den viktigaste funktionen.

Vet du vad, jag gör en video åt dig!

1 gillning

Vassegod! https://www.youtube.com/watch?v=NUsWSowT0xM

1 gillning

Kungligt!

Fast bättre!