Hur länge sedan var det ni startade om eran Mac?

Jag stänger i princip aldrig av min Macbook Pro eller startar om den med undantaget när jag är på semester eller vid vid en uppdatering. Dvs. jag stänger bara locket och sätter den i viloläge.

Tid sedan start: 47 dygn, 15 timmar och 28 minuter.

Hur ser det ut för er?

För att ta redan på hur länge du haft i gång din dator så håller då i option-knappen och klickar på äpplet i startmenyn. Sedan klickar du på programvara.

Brukar starta om varje gång det kommer en säkerhetsuppdatering och den senaste tiden har det varit flera gånger i månaden.

Stänger heller inte av min iMac. Bara när jag åker iväg en längre tid eller startar om vid uppdateringar.

Jobbets iMac stängs av då jag flyttar den mellan kontoret och hemmet och under helgen.

Min egna startar jag bara om då det kommer en uppdatering som kräver det. Och det är länge sedan det kom något som kräver omstart till min iMac 27" 2009. Däremot har jag väl ett eller två strömavbrott per år. Och jag stänger av den då jag åker bort mer än några dagar bara. Den kör hemmadelning, därav att den är igång hela tiden.

Min MacBook Air 2017, stänger jag aldrig av. Bara omstart då det behövs för uppdatering.

1 gillning

Varje gång det kommer en uppdatering. Så någon/några ggr per månad.

up 24 days, 13:33

Startar bara om när minnesläckaget blir för stort. Just nu 10 GB använt och 6 GB ledigt.

Det funkar inte för mig. Håller ned option, klickar på äpplet högst upp till vänster.

Startar bara om vid uppdateringar och någon enstaka gång om något program börjar läcka minne.

Just nu 22 dagar, 22 timmar och 30 minuter.

Enklare att bara skriva 'uptime' i terminalen.

Jag får flashbacks till 90-talet där folk skröt om sina "stabila" system och upptider. Känns som en helt meningslös diskussion nuförtiden.

Hade det inte varit för uppdateringar av systemet hade jag aldrig startat om.

Datorn används minst 40 timmar per vecka. Med modernare macOS och M-processor känns det stabilare än någonsin (har varit mac-användare i snart 30 år).

1 gillning

Här blir det 18 år nästa år. Myndig som Macanvändare.

1 gillning

Då ligger du några år före mig. 1998 konverterade jag till gudarna i Cupertino.:nerd_face:

2 gillningar

Jag väntade tills de gick över till Intel 2006.

Gudar? Så det ligger något i The Church of Apple i alla fall...... :thinking:

Självklart! Det är ju en av Apples stora fördelar hur dom från början byggde en kultur runt sina produkter och anledningen till att dom har som många hängivna och lojala kunder.

Jag stänger alltid av datorn. Så jag ”startar om den” varje dag :hugs:

Vet att jag inte behöver, men gör det mer som ett avslut för dagen, då jag jobbar mycket hemma.

Något jag stör mig på är att nya m1 osv startar upp när man öppnar locket.

Jag vill ha en knapp :hugs:

Hopplöst när man bara vill göra rent skärmen och tangentbordet.

1 gillning

Mm exakt! Jag gör det nu mer på lås-skärmen istället.

När den går ner i "viloläge" drar den inget batteri då? De gånger jag inte stängt av tycker jag det gåt XX antal % i batteri

Bara om det är en uppdatering som kräver omstart, dvs när det kommer ett nytt OS.