Det nya året har börjat och julhelgen håller på att nå sitt slut. Många svenskar har säkerligen tillbringat mycket tid i bilen för att träffa släkten under ledigheten.
Men hur kör vi egentligen under julledigheten och hur ser detta ut jämfört med andra länder i Europa? I en undersökning gjord av Yougov Deutschland på uppdrag av dashcam-företaget Nextbase visar på stora skillnader jämfört med övriga Europa. Mer än var tionde svensk (14 %) tillbringar mer än åtta timmar i bilen under julen för att träffa familj och vänner. Jämfört med Tjeckien där siffran är hela 24 procent så ligger vi i lä och de som tillbringar kortast tid bakom ratten under julen är holländarna.
Vilka utmaningar har vi?
Vilka är då de största utmaningarna under bilkörningen i jultider? Inte helt oväntat är det väglaget som oroar svenska bilförare mest och här anser kvinnor (70 %) att detta är ett stort problem jämfört med män (62 %). Efter väglaget är det dimma som är ett problem (18 %) och därefter är det försämrad sikt då solen går ner tidigare (12 %).
I Sverige anser majoriteten av respondenterna att det största problemet med andra trafikanters beteenden är rattfyllerister. Denna siffra är hela 66 procent i Frankrike och 49 procent i Nederländerna och i Polen. Från undersökningen framkommer också att 1,6 procent kan tänka sig att sätta sig bakom ratten efter att ha druckit alkohol i Sverige (2.6 % hos män och mindre än 1 % hos kvinnor). I Frankrike är siffran hela 26 procent.
Hela 45 procent av deltagarna i undersökningen anser detta och 37 procent är rädda för bilförare som inte anpassar sitt körbeteende efter väder och väglag.
Trötta förare är också ett problem där 8 procent anser att dessa är en fara, 4 procent uppger dåligt underhållna fordon som ett hinder och bara 3 procent anser att den ökade trafiken är ett problem.
Har du tillbringat många timmar bakom ratten i jul och instämmer du i ovanstående?
Jag körde ca tre tusen mil per år innan covid, mindre nu, men då jag har familjen nära blir det inga längre resor under julhelgerna.
Hastigheten ser jag som det största problemet, och stressade förare, det är 80 och 70 i stort sett hela vägen från mig till jobbet, men oavsett väglag blir jag omkörd av flera bilar, även om jag åker 10% över hastighetsbegränsningen (kör inte normalt över hastighetsbegränsningen men jag har testat min tes), under de ca trettio minuters restid jag har. Trots mycket vilt och ren.
Jag har kört och åkt samma vägsträcka relativt ofta i hela mitt liv, och nästan varje dag de senaste 25 åren och trafikmängden har ökat mycket, särskilt mötande trafik. Men tiden när jag startar är viktigare än hur fort jag kör. Det skiljer bara fem-tio minuter, för att korta restiden med fem minuter och slippa långa köer och stressade bilförare. Det är dessutom mest trafik onsdagar och vid dåligt väder. Mest tydligt är det under sommarhalvåret, förmodar att många som normalt cyklar och åker buss då väljer bilen.
Körde 35 mil den 23/12 och sen hem igen den 25/12. Hade flyt och hade inga köer alls till laddarna. Men det märktes på räckvidden att det var kallt ute, som mest -13,5 grader vilket gjorde att vi fick ladda lite längre än vanligt. Kör BMW med Rex så man slapp ju räckviddsångest. Däremot gick det nog åt ca 1,5 liter bensin.
Kom hem igår efter vår jul och nyårstripp till släkt och vänner, 180mil och 24h i bilen avverkat sen 22/12.
Folk som inte anpassar hastigheten efter väglaget känns som största problemet för mig, vart riktigt halt vissa dagar vi åkt och folk susar förbi som ingenting. Åka rakt fram är ju oftast inga problem, men att få stopp på bilen om något händer blir ju svettigt de gångerna.
Jag tycker ofta att det inte är hastigheten som är problemet utan en oförstående för var farorna ligger. Att köra normalt fort på rak, bred, fin vinterväg är ju inget problem men man måste ju öka avståndet till framförvarande bil rejält och ta det lugnt så fort det blir svängigt. Många har bara två lägen, kör precis som vanligt eller långsamt överallt.