Hur kopplar jag existerande osmarta spottar till Google Home?

Min kunskap är med begränsad men här kommer en liten förklaring, andra här på TV har betydligt bättre kunskap och får rätta mig. Rent generellt så har du sändare och mottagare i ett smart hem. Sändare är tex sensorer/ ljuskällor/ pluggar dvs fjärrströmbrytare samt inbyggnadsmottagare som man sätter tex i väggen bakom väggbrytaren. Fördelen med en sådan är att du kan då använda knapparna samtidigt som du styr med mobil / röst. Sedan har du en centralenhet och det är en hub eller brygga som tar emot och kan styra sändare. Denna hub / brygga kommunicerar sedan tex med Google eller Homekit. Sedan har vi protokollet som pratas mellan prylarna och där fanns förr 433 mhz medan mer och mer är antingen Z wave eller Zigbee idag. Sedan är det lite av en djungel när det kommer till varumärken och där får man se hur avancerat system man vill bygga.

1 gillning

Det är lite förvånansvärt att ingen har gjort en ljusknapp som är google kompatibel, för jag ser inte att det skulle egentligen vara svårare än att göra en lampa. För det som man vill ha i grunden är av och på.

Jag förstår att Hue och andra lamptillverkare inte har gjort det för det skulle sabba hela deras affärside. men någon som inte bryr sig om lamptillverkare skulle kunna tjäna en hel del. Men jag kanske missar något.

Nja det finns kanske Wifi brytare som kan kopplas direkt till Google Home osv som inte behöver en centralenhet. Men inget jag undersökt. Man vill ju helst byta ut befintliga väggbrytare eller koppla mottagare / sändare bakom i befintlig. Att sätta nya knappar bredvid är inte lika snyggt tycker jag. Sedan har man väl börjat så kanske man vill bygga ut med andra funktioner och då behöver man kanske ett system med centralenhet :slightly_smiling_face:

En sån här kanske? Ansluter till wifi, kräver ingen hub. Installeras bakom befintlig brytare.

1 gillning

Det håller jag med om, jag tänker på att byta ut den existerande knappen.

Visst att det kan behövas en hub eller något liknande, det är ju okej.

Det där är ju en produkt som helt klart kan konkurrera med alla lamptillverkare. Speciellt folk som har många spottar.

Tack.

Jag kör Plejd i lägenheten, har brygga för Google Home (även HomeKit kommer snart). Sätts in bakom brytaren av elekrtiker. (Elekrtiker älskar Plejd) och så bryggan för Google Home då.

Som en bonus finns det lösa lampknappar (går på utbyttbara batteri som håller i något år) så det går att få fler ställen att stänga av och på. Mobilstöd finns också och kräver inte ens bryggan tror jag.

1 gillning

Vad menas med brygga?

Brygga mellan Plejd-grejerna och Internet.

1 gillning

Installerade du själv eller grävde du fram någon stackars elektriker? :slight_smile:

Ser nu vad du skrev… ibland går det fort.

Det är ju så kallat fasta installationer där bakom så det absolut elektriker som gäller.

Tror inte du kommer runt det behovet med någon lösning i det här sammanhanget.

1 gillning

Stödjer Plejd HomeKit?

Läs @Esse inlägg lite längre upp

Det är något de sagt skall komma i något eller några år, vi får väl se när det faktiskt blir av.

Vad är Google?

Ok, då är de lika kassa som Glue och därmed inget för mig. Tack ändå :slight_smile:

Få saker är så kast som Glue - i alla fall om du frågar @Thor.

Hahaha ja

Antar att det här är ett tappert försök att håna mig för att jag inte vet allt, vänligen sluta.

1 gillning