Hur kopiera en webbadress i Safari på Mac?

Om jag är inte på t.ex. DN.se och vill dela en artikel jag läser på ett forum, typ här, hur gör jag det smidigast? Idag går jag upp till adressfältet med markören och enkelklickar så adressen blir markerad, sedan högerklickar jag på den markerade texten och får då upp olika val där jag kan välja kopiera, vilket jag gör.

Men har många gånger funderat och letat(lite) efter en smidigare väg. Helst skulle jag vilja ha ett litet dynamiskt märke i adressfältet som det är med det lilla plusmärket för läslisten som ligger i adressfältet till vänster och är dold om du inte går upp dit med markören.

Välj dela pilen

Och sen är det bara välja kopiera så kopierar du adressen. Du kan också välja direkt till person bland dina favoriter som syns, eller app, tex meddelande

Sorry, menade Safar i Mac. Ändrade rubriken.

1 gillning

Samma, kopia adressen och klistra in i forumet

1 gillning

Om jag klickar där, då kommer den här rutan fram:
Skärmavbild 2023-06-10 kl. 09.54.57

Om jag tar "Redigera tillägg" så får jag dessa val:

Inget som passar tycker jag.

På iPhone (och iPad) kan man göra en riktigt snygg delning i Meddelanden. Inte testat om det fungerar även i macOS.

1. Markera en mening i artikeln
  2. Klicka på Dela-knappen och välj Meddelanden

”Kopiera länk” är väl den du är ute efter?

Missuppfattar jag eller funkar det inte med cmd+L, cmd+C, cmd+V?

2 gillningar

Låter enklast. Annars kopiera länk som @Zop visar.

Det är så jag brukar göra i alla fall. Men tänk på att det är svårt för en herre i @xms67:s aktningsvärda ålder att hålla tungan rätt i mun för tre tangentbordskommandon i rad. :wink:

⌘L sen ⌘C

Behöver det vara enklare än så?

Mitt problem med den där inställningen är att mina valda alternativen kommer inte fram i delamenyn. Så exempelvis "kopiera länk" syns inte i Safari

1 gillning

6 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Kanske är för enkelt :man_shrugging:t3:

Se nedan, men den dyker inte upp i menyfönsteret. Den är ibockad.

Det är ju inte ett kärnreaktor jag ska starta..:sweat_smile: Det där kändes sm väldigt många knapptryckningar. När jag läste vidare fattar jag hur du menar. Men önskar något enklare. Men den är ok.

Ajabaja..:joy:

Så är det hos mig också. Så det @Zop och @katho tipsar om får jag inte att fungera. Det är ibockat under inställningar men dyker inte upp i delamenyn.

Det går säker göra en Siri shortcut som gör va du önskar

Rotar lite i systemet och får upp den här dialogrutan.

Varför det inte skulle gå att dela en webbadress förtäljer dock inte historien.

1 gillning

Jag googlade lite och det verkar rätt svårt att förenkla det utöver de metoder som nämnts här.

1 gillning

Då har vi försökt i alla fall.

1 gillning