Hur kan Postnord komma undan ansvar egentligen? 😅

Med vÀnlig hÀlsning,

RĂžde.

:joy:

Postnord Àr nog de enda som inte Àr ansvariga för den förseningen :slight_smile:

I somras köpte jag en hÀftig fiskestol frÄn Kina, betala och efter ett tag kom en tracking lÀnk... kolla nÀstan varje dag... sen kom den till Sverige och visade dÄ fel stad och mottagare, kontakta PostNord som vÀgra kolla upp... va fan gör man?

Är sĂ€ndaren som skall reklamera frakten.

Japp, det stÄr dig fritt att kontakta en liten kinesisk tillverkare att kontakta PostNord :wink:

DÀrför som man undviker att köpa frÄn Kina. Och gör man det sÄ fÄr man ha i berÀkning att det Àr bara att avskriva det som en förlust vid problem.

Wish har avtal med Postnord. Hur fungerar det dÄ?

Det Àr vÀl bara ett avtal om tull ( import One Stop Shop)

Kanske, men det skulle vara intressant att se statistik för hur mÄnga försÀndelser som försvinner frÄn Wish jÀmfört med andra kinesiska sÀljsajter, hos Postnord.

Min gissning,kanske fördomar,Àr att den Àr högra pga sprÄkförbistring.

SÄ kan man ju göra, men det finns mycket bra grejor dÀrifrÄn ocksÄ...
Har sÀkert handlat 50-100 prylar och klÀder dÀrifrÄn och 5-6 högklassiga objektiv till kamerorna ( Laowa och ttartisan)
Man rÀknar ju inte med att tullen eller Postnord ska sno försÀndelsen!

Dom har ju inte snott den. Du skrev att det stÄr fel namn och adress. PostNord Àr inte tankelÀsare.

Efter att det anlÀnt till sverige Àndrades mottagare och adress.

Jag följde paketet tills jag fick veta att det anlÀnt till införsel (tullen) sen försvann paketet frÄn min spÄrning för att sen Äterkomma med ny adress och nytt namn.

2022-08-12 22:43
Du har skickat

Ja, inget svar pÄ förra sÄ dÄ tar vi ett nytt Àrende:
I början pÄ veckan fick jag in i PN-appen att ett införselpaet var pÄ ingÄng till er, en och halv dag senare försvann all info frÄn PN-appen???
Idag hittade jag att mitt paket som skulle till mig i Nyköping levererats till nÄgon i Karlstad? Hur Àr detta möjligt?
Paketets nummer Àr LV542951663CN.
SnÀlla, tala om vad som hÀnder.

PostNord Sverige

Hej Lars! Tack för ditt meddelande! Just nu har vi stÀngt. PÄ grund av lÀngre köer pÄ Messenger kan det ta lÀngre tid att fÄ svar frÄn oss. Skriv endast ett meddelande med din information till oss och avvakta sedan svar. Skriver du fler gÄnger blir ditt senaste meddelande din nya köplats.

Om ditt Àrende Àr akut rekommenderas du ringa till oss pÄ 0771 33 33 10. VÄra öppettider Àr 08-19 pÄ vardagar.

HĂ€lsningar, PostNord.

15 augusti 2022
2022-08-15 08:38
PostNord Sverige

Hej Lars! Denna försÀndelse Àr inte adresserad i ditt namn eller till en adress i Nyköping. Detta Àr dÀrmed inte din försÀndelse och om du har ett paket som du bestÀllt och vÀntar pÄ rÄder jag dig att kontakta din avsÀndare för att fÄ mer information i Àrendet.
HĂ€lsningar, Emma

15 augusti 2022
2022-08-15 09:01
Du har skickat

Hej Emma, hÀr Àr trackningen jag fick av sÀljaren i slutet (22) juli. med tracking-nummer uppe till höger. 6/8 nÀr paketet hamna i svenska tullen fick jag en avisering i Postnord appen att jag hade ett ett införselpaket att vÀnta.
SÄ vÀntade pÄ att fÄ betala införsel för det men kom aldrig nÄgogon avi, utan istÀllet försvann det frÄn Postnord appen varvid jag ser att paketet leverans till nÄgon i Karlstad. Jag menar, varför skulle jag ha denna tracking om det inte var avsett för mig?

Du har skickat

PostNord Sverige

Du har i sÄ fall fÄtt fel spÄrnings nummer av avsÀndaren dÄ detta paket inte Àr adresserat i ditt namn eller ditt din stad. Paketet Àr levererat till den korrekta mottagaren och du behöver kontakta din avsÀndare för att fÄ mer information om ditt paket som faktiskt Àr adresserat till dig. / Emma

Du har skickat

Men Postnordappen vÀnde sig ju till mig nÀr paketet kommer till sverige????

PostNord Sverige

Paketet Àr som sagt inte adresserat till dig och om du har lagt till paketet manuellt i appen sÄ Àr det dÀrför du har fÄtt information dÀrifrÄn. Du behöver kontakta din avsÀndare som du har bestÀllt av dÄ detta inte Àr ditt paket / Emma

15 augusti 2022
2022-08-15 10:27
Du har skickat

Nej, jag har inte lagt till paketet man allt, det var ni som gjorde det.

Du har skickat

manuellt'

PostNord Sverige

Paketet Àr oavsett inte adresserat till dig och Àr levererad till den mottagare som avsÀndaren har uppgett pÄ paketets frakt / Emma

Det Àr vad du sÀger ja nÄgot som jag har lite svÄrt att tro pÄ. Och om det har hÀnt Àr det ÀndÄ ingen stöld av varken tullen eller posten. Stöld dÄ hade det försvunnit helt och inte bytt namn.

Det ovan Àr frÄn chatten med PostNor i FB... vet inte hur man fÄr ut den pÄ rÀtt sett.

Ok:

  1. BestÀller en vara frÄn Kina.
  2. Betalar för varan.
  3. Efter ca en vecka fÄr jag meddelande om att varan skickats med Tracking info som inkluderar mitt nam och adress.
  4. VÀntar och kollar trackingen...repeat 20-30 ggr tar lÄng tid...
  5. fÄr införselbesked fÄn tullen och samtidigt anlÀnder paketet i PostNords app, sÄ vÀntar pÄ att fÄ införselavin sÄ jag kan betala.
  6. Efter 1.5 dagar försvinnner paketet frÄn PostNord appen.
  7. Kollar dÄ pÄ trackingen igen och dÀr stÄr dÄ ett annat namn och adress.
  8. Kontaktar PostNord...som man kan lÀsa om ovan, som inte var direkt hjÀlpsamma...

Du behöver inte tro mig, men det Àr hur det gick till.

Ska maila PN nÀr jag kommer hem. Fick en notis i appen att jag skulle fÄ 4 dÀck i torsdags. Det gick inte att Àndra leveransdatum. Ringde PN och sa att jag inte var hemma och att jag inte godkÀnt att de fÄr stÀlla sv de utanför. De sa dÄ att det gick inte att Àndra datum nÀr det Àr mindre Àn 24 timmar till leverans och att det var lugnt dÄ de inte fick lÀmna av dessa utan mitt godkÀnnande. De skulle gÄ tillbaks och efter det skulle jag fÄ en leveransdatum som jag kunde vÀlja. I torsdags kom det en notis att de nu var levererade. SÄ jag fick dÄ be en bekant att Äka till firman och plocka upp sakerna sÄ de inte skulle ligga framför dörren i 5 dagar.

2 gillningar

Smidigt NOT

1 gillning

Amazon sÀger imorgon, Postnord sÀger om 8 dagar...


1 gillning

Amazon's prognos Àr betydligt mer korrekt Àn PN's oftast.