Hur kan Postnord komma undan ansvar egentligen? 😅

AlltsÄ det har hÀnt mig ett par gÄnger nu att postnord slarvar bort paket för mig och varje gÄng rycker dom bara pÄ axlarna och sÀger att avsÀndaren fÄr reklamera...
Det mÄste vara sÄ skönt att kunna vara sÄ ansvarslösa för saker de ska leverera.
Är bara sĂ„ frustrerande hur nonchalanta dom Ă€r nĂ€r det försvinner nĂ„t.
Antar att det har med att tusen leveranser försvinner i minuten...
All post borde ju komma upp pÄ nÄt band och reggas pÄ streckkoden om det rÄkat hamna i fel pÄse.
Borde ju gÄ att lokalisera pÄ det sÀttet.
Nu var det inget dyrt eller sÀkert viktigt denna gÄng men man blir ju sugen pÄ att spöa en brevbÀrare nÀr man pratar med dom...
Ska ta med mig en pinne ut imorrn vid lunch och gömma mig i en buske.

TyvÀrr Àr det sÄ, deras reklamationsavdelning har mycket god statistik till dras fördel. Det vÀrsta tycker jag Àr att det Àr avsÀndaren som ska reklamera, han har ju gjort sitt nÀr han postade försÀndelsen. De gör som de vill och tycker det Àr helt ok. De vet ju om att man oftast inte kan vÀlja bort dem Àven om man vill.

Detta statliga verk som imponerar gÄng pÄ gÄng.
Jag handlade pÄ Amazon som Àr lika imponerande de med. Jag valde aktiv mina tvÄ varor att de skulle levereras frÄn Amazon. Jag tÀnkte inte pÄ att varorna kan komma frÄn olika lager. De gjorde de!
Nu till PostNord. Första paketet kom. Posten meddelade att jag kunna vÀlja om jag ville ha hemleverans eller till ombud. Jag gjorde ingenting och paketet kom hem till min brevlÄda. JÀttebra! Andra paketet aviserades likadant. Jag gjorde inget igen. Sen efter nÄgra dagar gick jag in i PostNords app och tittade. DÀr stod det med oranga bokstÀver att jag mÄste göra aktivt val var jag vill ha mitt paket levererat. Tokigt!
I och med det tar leveransen ytterligare 2 dagar trots paketet ligger 3,5 mil bort. Jaja! Första paketet var stort som ett a4 kanske centimeter tjockt i mitten. SpÀnnande att se hur stort nÀsta paket Àr?! Det var tvÄ par kalsonger jag köpt! :smile:

Det Àr olika produkter som PostNord har och det Àr de som skickar som vÀljer leveransformerna.

SvÄrt för den man vÀnder sig till att göra nÄgot, de kan ju bara tracka och konstatera att paketet Àr borta.
Bara trist nÀr man har otur flera gÄnger, har sÀker bestÀllt 50 gÄnger nu pÄ Amazon och sakerna ligger alltid pÄ trappen dÀr de ska nÀr man kommer hem.

VÀldig tur att det Àr sÄ skulle jag sÀga, lÀttare att fightas med butiker Àn postnord.

Mottagaren kan reklamera ocksÄ. Gjorde det nyss pÄ ett paket som posten tappat bort. Kanske Àr skillnad nÀr det Àr privatpersoner som bÄde skickar och tar emot.

Det handlar vÀl egentligen inte om vem som Àr mottagare utan vem som köpt tjÀnsten av postnord. I de flesta fall Àr det ju avsÀndaren.

1 gillning

STOPP, HALT, BACKA

Postnord Àr ett danskt-styrt privat företag som Àr bildat av det privatiserade svenska Postverket och den privatiserade danska motsvarigheten. Det Àr inte och har aldrig varit ett statligt verk (det hÀrstammar dÀremot frÄn tvÄ statliga verk).

1 gillning

Problemet Àr ju att avsÀndaren gjort sitt nÀr han skickat paketet. Han ska ju dÄ inte behöva strula med PN tycker jag. Det Àr ju mottagaren som blir drabbad och jag anser att försÀndelsen övergÄr i mottagarens Àgo nÀr avsÀndaren lÀmnat ifrÄn sig den till PN. Men sÄ funkar det inte. Det Àr ju rimligtvis mottagaren som ska ersÀttas vid förlust eller försening, inte avsÀndaren.

Detta har jag aldrig lyckats med men det kanske beror pÄ vem som handlÀgger Àrendet.

Amazon Àr vÀl de enda som kan fÄ PN att leverera pÄ nÄgra timmar ibland sÄ de mÄste ha ett speciellt avtal med PN.

1 gillning

HÀr var det avsÀndaren som köpt tjÀnsten men gick bra för mig att reklamera som mottagare.

1 gillning

Det gick fint att registrera Àrendet via Postnords hemsida. FÄ se vad slutresultatet blir..

Jag ringer alltid.

Det Àr ju en Äsikt, men det som gÀller Àr att avsÀndaren gjort sitt nÀr mottagaren fÄtt paketet. Det Àr ganska tydligt vid köp, kan vÀl bli lite krÄngligare mellan privatpersoner.

Jo jag vet vad som gÀller men tycker att saker skulle kunna gÄ att lösa smidigare. Hade ett fall med ett paket som kom frÄn utlandet. PN tog emot det och det försvann. PN hade noll intresse att hjÀlpa till utan tyckte att jag skulle kontakta avsÀndaren och att han skulle reklamera i avsÀndarlandet. Att sedan de hade tagit emot paketen gjorde inte att de kÀnde nÄgot ansvar. Slutade med att avsÀndaren skickade ett nytt paket med FedEx. Tror inte han orkade med att krÄngla med PN.

2 gillningar

Bra poÀngterat! Jag var rÀtt kritisk mot postnord för nÄgra Är sen men de funkar betydligt bÀttre Àn övriga skojarföretag som nu dominerar last mile. Airmee Àr ju ett riktigt skojarföretag som tappar bort paket hela tiden och som aldrig levererar i tid. Men vÀrst Àr ju Bring och UPS som verkligen ljuger om leveranser och som aldrig lyckas tillfredsstÀlla.

Ja, dÀr hade det nog underlÀttat.

Jag har aldrig nĂ„gonsin blivit av med nĂ„got paket – varesig som mottagare eller om jag skickat.