Hur kan Postnord komma undan ansvar egentligen? 😅

Alltså det har hänt mig ett par gånger nu att postnord slarvar bort paket för mig och varje gång rycker dom bara på axlarna och säger att avsändaren får reklamera...
Det måste vara så skönt att kunna vara så ansvarslösa för saker de ska leverera.
Är bara så frustrerande hur nonchalanta dom är när det försvinner nåt.
Antar att det har med att tusen leveranser försvinner i minuten...
All post borde ju komma upp på nåt band och reggas på streckkoden om det råkat hamna i fel påse.
Borde ju gå att lokalisera på det sättet.
Nu var det inget dyrt eller säkert viktigt denna gång men man blir ju sugen på att spöa en brevbärare när man pratar med dom...
Ska ta med mig en pinne ut imorrn vid lunch och gömma mig i en buske.

Tyvärr är det så, deras reklamationsavdelning har mycket god statistik till dras fördel. Det värsta tycker jag är att det är avsändaren som ska reklamera, han har ju gjort sitt när han postade försändelsen. De gör som de vill och tycker det är helt ok. De vet ju om att man oftast inte kan välja bort dem även om man vill.

Detta statliga verk som imponerar gång på gång.
Jag handlade på Amazon som är lika imponerande de med. Jag valde aktiv mina två varor att de skulle levereras från Amazon. Jag tänkte inte på att varorna kan komma från olika lager. De gjorde de!
Nu till PostNord. Första paketet kom. Posten meddelade att jag kunna välja om jag ville ha hemleverans eller till ombud. Jag gjorde ingenting och paketet kom hem till min brevlåda. Jättebra! Andra paketet aviserades likadant. Jag gjorde inget igen. Sen efter några dagar gick jag in i PostNords app och tittade. Där stod det med oranga bokstäver att jag måste göra aktivt val var jag vill ha mitt paket levererat. Tokigt!
I och med det tar leveransen ytterligare 2 dagar trots paketet ligger 3,5 mil bort. Jaja! Första paketet var stort som ett a4 kanske centimeter tjockt i mitten. Spännande att se hur stort nästa paket är?! Det var två par kalsonger jag köpt! :smile:

Det är olika produkter som PostNord har och det är de som skickar som väljer leveransformerna.

Svårt för den man vänder sig till att göra något, de kan ju bara tracka och konstatera att paketet är borta.
Bara trist när man har otur flera gånger, har säker beställt 50 gånger nu på Amazon och sakerna ligger alltid på trappen där de ska när man kommer hem.

Väldig tur att det är så skulle jag säga, lättare att fightas med butiker än postnord.

Mottagaren kan reklamera också. Gjorde det nyss på ett paket som posten tappat bort. Kanske är skillnad när det är privatpersoner som både skickar och tar emot.

Det handlar väl egentligen inte om vem som är mottagare utan vem som köpt tjänsten av postnord. I de flesta fall är det ju avsändaren.

1 gillning

STOPP, HALT, BACKA

Postnord är ett danskt-styrt privat företag som är bildat av det privatiserade svenska Postverket och den privatiserade danska motsvarigheten. Det är inte och har aldrig varit ett statligt verk (det härstammar däremot från två statliga verk).

1 gillning

Problemet är ju att avsändaren gjort sitt när han skickat paketet. Han ska ju då inte behöva strula med PN tycker jag. Det är ju mottagaren som blir drabbad och jag anser att försändelsen övergår i mottagarens ägo när avsändaren lämnat ifrån sig den till PN. Men så funkar det inte. Det är ju rimligtvis mottagaren som ska ersättas vid förlust eller försening, inte avsändaren.

Detta har jag aldrig lyckats med men det kanske beror på vem som handlägger ärendet.

Amazon är väl de enda som kan få PN att leverera på några timmar ibland så de måste ha ett speciellt avtal med PN.

1 gillning

Här var det avsändaren som köpt tjänsten men gick bra för mig att reklamera som mottagare.

1 gillning

Det gick fint att registrera ärendet via Postnords hemsida. Få se vad slutresultatet blir..

Jag ringer alltid.

Det är ju en åsikt, men det som gäller är att avsändaren gjort sitt när mottagaren fått paketet. Det är ganska tydligt vid köp, kan väl bli lite krångligare mellan privatpersoner.

Jo jag vet vad som gäller men tycker att saker skulle kunna gå att lösa smidigare. Hade ett fall med ett paket som kom från utlandet. PN tog emot det och det försvann. PN hade noll intresse att hjälpa till utan tyckte att jag skulle kontakta avsändaren och att han skulle reklamera i avsändarlandet. Att sedan de hade tagit emot paketen gjorde inte att de kände något ansvar. Slutade med att avsändaren skickade ett nytt paket med FedEx. Tror inte han orkade med att krångla med PN.

2 gillningar

Bra poängterat! Jag var rätt kritisk mot postnord för några år sen men de funkar betydligt bättre än övriga skojarföretag som nu dominerar last mile. Airmee är ju ett riktigt skojarföretag som tappar bort paket hela tiden och som aldrig levererar i tid. Men värst är ju Bring och UPS som verkligen ljuger om leveranser och som aldrig lyckas tillfredsställa.

Ja, där hade det nog underlättat.

Jag har aldrig någonsin blivit av med något paket – varesig som mottagare eller om jag skickat.