Hur kan jag hitta ameringsjärn i en vägg?

Behöver råd från kloka bubblan,

Hjälper min mor att flytta, hon flyttar in i ett nybygge. Har börjar sätta upp gardiner ytterväggarna som är betong, men jag har lyckats träffa armeringsjärn som ligger ca 2cm djupt flera gånger. Vad behöver jag för att kunna hittar var dom är? Räcker det med en vanlig regelsökare?

Regelsökare som hittar metall.

1 gillning

En metalldetektor? Det finns väl, likt sån man hittar elledningar med

Har tyvärr ingen att rekommendera då jag inte minns vilka jag använt

Det flesta regelsökare jag hittar funkar mellan 70-120mm för stål. Det är för lite

Armeringsjärnen ligger relativt tätt i väggarna, så det kan bli svårt att pricka rätt, använd ett 4 stjärig betongborr så kommer du lyckas. De borren skär i stål som om de vore av smör. De är rätt dyra i inköp, så hyr en Hilti med medföljande borr så är gardinstängerna uppe fortare än kvickt.

3 gillningar

Kör man Hilti slagborr så märker man inte de, sen gammalt. :joy:

3 gillningar

Så sant som det är sagt. En trött ”slagborr” är helt verkningslös. Hyr en Hilti och dina problem är borta. Du ska inte behöva anpassa dig för armeringen.

Jag har en hammarborr, dock ingen Hilti men börjar misstänka en slagborr borde räcka, väggarna va inte lika hårda som mina hemma där hammarborr är enda alternativet.

Köpte en sådan här förut, verkar vara fyrskärigt. Borde det funka bättre?


Det här att borra i armeringen. Var det så det var tänkt? Har int de där pinnarna någon funktion att fylla? Eller spelar det inte någon roll om man borrar sönder dem lite här och var?

Borren du har köpt är bra. Men det är bara hälften. Hilti gör dig aldrig besviken. Är som att jämföra Lada med en Ferrari.

Nja det är jag inte orolig för, konstruktionen hänger inte på några få järn

Tänker mer om alla gör samma?

Förstår, så det här är avarter på frågan förstår jag

Kolla här - Hitlit TE 5 slagborr (sladdriven)!

Det påverkar inte hållfastheten att borra i armeringsjärn, det är oftast sprickarmeringen man träffar när man borrar, eftersom täckskiktet av betong är kring 20-30 mm på insidan. På utsidan är täckskiktet lite tjockare, för att förhindra att järnen rostar sönder på sikt, s.k karbonatisering. Hade det varit en bro då hade det varit aja baja att borra i ett enda järn.

8 gillningar

Kul med Bubblan, det finns folk i alla branscher och de kan förklara på ett sätt man förstår också.

5 gillningar

Japp. Den ska du ha.

Tur att broar inte behöver gardiner då :joy:

Det är tur! Så borra i förvissning om att huset inte rasar, och glöm för all del inte hörselskydden.

1 gillning

Utvändigt brukar det väl ligga på ca 60 mm? I betongplattor är väl det något slags min i alla fall om jag förstått saken rätt :slight_smile:

Det beror på vilken form av teknisk lösning konstruktören valt.
Är det någon specifik lösning du undrar över så kan jag nog räkna på den .

2 gillningar