Hur illa är en Core 2 duo 2020? 😅

Tänkte vi skulle köpa en gammal MacBook till sambons dotter som fick välja mellan en laptop eller tv till sitt rum.
Blev laptop då hon ser tjejer med en laptop på youtube garanterat.
Hur som, hur illa beter sig en MacBook White/pro/air från 2008-2010 med en intel core duo eller 2 duo?
Tänkte slänga in en ssd och ram till 8 gb om det saknas.
Men eftersom den lär bli liggandes på skrivbordet utan kärlek vill jag inte lägga mer än en tusing, och resten är kostnader för att det är kul att pigga upp en gammal MacBook.

bild

Till surf? Lär ju fungera rätt hyfsat :man_shrugging:t3:

1 gillning

Ja surf och youtube lär väl bli primära målet.
Har man tur skrivs en läxa där med :sweat_smile:

1 gillning

Hur gammal är hon?. Får de inte laptop från skolan?.

Mina döttrar hade länge den senaste macbook pro… tills jag såg vad de användes till (100% streaming tjämster). Det är först nu på senare år de använder de till annat och behöver mer hästkrafter.

1 gillning

Hur bra som helst. Fläktarna kanske kommer låta lite när hon tittat på YT

1 gillning

Hon är 7.
Hon fick en iPad mini 3 först som användes varmt tills hon sen fick en iPhone 6S, iPad får nu tio minuter när iphonen är på laddning tills den har 25%.
Dom kommer få en iPad av skolan att plugga med nästa termin.
Som sagt tror jag den kommer få väldigt lite kärlek och mest stå där som en inredningspryl.
Tror hon vill se ut som alla influencers som har en MacBook och snackar smink…

Min dotter är 6 och det kommer dröja tills hon får en dator. Hon har en iPad Mini 2 som enbart används för YT. Den dagen det blir snack om datorn blir det ingen bärbar utan en iMac av äldre modell som jag hottar upp.

1 gillning

Ja jag hade gärna gjort detsamma.
Men det var laptop som gällde.
Tänkte först att hon skulle ha tv på rummet som sin bror men hon ville hellre ha en laptop så.
Sitter på avtryckarfingret mellan två på tradera.
En med 2.25ghz C2D, 6gb ram men kasst batteri och en på 2ghz C2D, 4gb ram och sprillans nytt batteri.

Kommer säkerligen fungera bra om du kastar in en SSD och lite nytt RAM!

Jag har precis börjat introducera dottern till datorer och hon fullkomligt älskar det (6 år). Hon rockar en MBP late 14.

1 gillning

Ja för min egen del är jag sugen på att se en gammal MacBook få nytt liv med en SSD och ram :grin:

Haha ja jag säger kör!

1 gillning

hahaha… dåså. Let her go nuts. sno en dekorations laptop från ikea?

1 gillning

Det gäller att vara kreativ och hålla i slantarna. :rofl::rofl:

3 gillningar

Jag läste Corona 2 duo
Blir trött på mig själv. :pensive:
Core 2 duo är smärtsamt långsamt. Det är bra för att lära barn tålamod.

2 gillningar

Uppdaterade en sån men just ssd o mer minne. Fungerar fint! Går dock inte att installera senaste Mac OS… och mina ögon blööööder utan retina.

1 gillning

Funderar dock på nya MacBook Air till frun. Bra ingångs pris. Men blir 8gb ram och 256gb hd… samma som nu då. Men med retina 13” o i3. Men gissar att den kör 8or runt den från 10 år sen iaf då hela modermodemet och allt är mycket snabbare idag trotts samma mäng minne och samma ghz