Hur gör ni med er ekonomi i ert förhållande/äktenskap

Jag känner en kille och vi var ett gäng som arbetade en längre tid på annan ort. Vi bodde i lägenheten och gick väldigt sällan ut. Vi frågade om han ville med, då sade han att det gick inte för hans fru hade på kronan räknat ut hans traktamente som skulle gå till inredning i huset

Vi kör delad ekonomi sedan vi fick barn, men begreppet verkar skilja sig lite för alla. Intressant! :slightly_smiling_face:

Vi är gifta, har barn och har en bostadsrätt. Vi har en Numbers-fil där våra inkomster går in och sen drar vi av för alla utgifter som hushållet har, sparande samt eventuella tillfälliga gemensamma inköp/sparmål som kommit överens om. Det som är över delar vi på hälften och det blir våra ”fickpengar”. På så sätt är vi fria att göra/köpa vad vi vill, men hjälps åt med alla utgifter. Våra inkomster skiljer med ca 20%.

4 gillningar

Ett lönekonto där 2 löner kommer in, samtliga räkningar betalas, en del går till sparande, resten går till gemensamma saker. Är väldigt öppna och transparenta med vad vi köper eller vill köpa. Aldrig ngt bråk om pengar eller dylikt. Skönt.

3 gillningar

Delad ekonomi, betalar enligt inkomst typ. Inget vi räknar på utan det ger sig själv.

1 gillning

Delad ekonomi på det sättet att dom fasta kostnaderna delas utifrån hur mycket man tjänar. Vi har diskuterat detta och kommit fram till en lösning som båda är nöjda med. I slutändan är det jag som betalar mest ändå :joy:

Så länge jag har råd med teknik,Lego och jag kommer överleva på pensionen är jag nöjd :grin:

Vet inte om någon har tänkt på det här men jag har överfört pensionsrätter till min fru som har gått ner i arbetstid under småbarnsåren.

Kan även vara aktuellt om man har stora inkomstskillnader.

10 gillningar

Eftersom jag har ett ganska tungt jobb ibland har vi pratat om att jag skulle gå ner och bara jobba 80% om några år. Och då starta ett sparkonto så jag inte förlorar för mycket när det kommer till pensionen.

Men det som du skriver där kanske är ett alternativ. :thinking:

1 gillning

Går lite mot strömmen här känner jag :sweat_smile: Separata konton, men med ett konto där vi betalar alla räkningar, mat m.m från. Dock är det enbart jag som sätter in pengar där nu då sambon är mammaledig och lägger det mesta av föräldrapenningen på kläder och dylikt till sonen.

Tycker det känns fair då jag tjänar mer och hon har betalt i stort sett allt under tiden jag studerade.

Vi är dock fortfarande öppna med större inköp och sånt. Tycker att alla får göra som de vill, så länge båda parter är nöjda. :blush:

2 gillningar

Vi har separata konton men har delat upp fasta utgifter rättvist. Skulle säga att vi har en gemensam ekonomi ändå och att pengar far fram och tillbaka via Swish vid behov. Vi har aldrig grälat om pengar.

1 gillning

Har separata lönekonton, men vi för över pengar till ett gemensamt OKQ8-kortkonto som vi använder för alla vardagsinköp.

Övriga hushållsutgifter sammanställs månadsvis och betalas utifrån inkomst.

Vi är rätt olika på många plan, även ekonomiskt. Min sambo lever i nuet och planerar sällan framåt, hennes pengar rullar oftast iväg på en massa “småskit”. Jag, å andra sidan, kan knappt köpa en glödlampa utan att fundera i ett halvår och läsa 12 recensioner. Men det funkar ändå bra, bråkar aldrig om pengar. Så länge man får allt att gå runt utan problem och har ett bra sparande finns det ingen anledning att bråka.

5 gillningar

Du har väl ett utvecklar-sparkonto (precis som jag) där alla miljoner strömmar in från Apple/(Google)? :wink:

1 gillning

Jag får lön vid olika tillfällen varje månad… beror lite på hur glad chefen är på oss, men senast den 25e. Tjejen får den sista varje månad. Vi har olika banker. Jag betalar lite mer än henne på lån som vi haft sen tidigare och nya huset. Hon betalar hyran i lägenheten vi bor i. Annars så hjälps vi åt med inköp, tar det lite som det kommer. Har någon lite mindre pengar så betalar den andra.
Jag sparar en del som jag sätter in i krypto, men är mest som en hobby och inga stora pengar. Teknikkontot vet hon inte om att jag har… Jag har iof inte heller koll på hennes märkesväskor konto :joy:

2 gillningar

Såklart! :wink:

1 gillning

Tänkte väl det :wink:

Alla skriver “vi har delad” men alla har ändå olika uppläg :slight_smile: men i det stora hela rätt lika!
Vi har även vi delad, vi har i princip samma inkomst, jag tjänar 1500 ich mer än sambon.
Vi sätter lika mycket på ett gemensamt service konto där alla fasta kostnader, sparande mm dras från.
Resten kör vi bara… vi är rätt så chill med det där. Dock är jag mycket mer utav spara än slösa. men vi bråkar aldrig om pengar så det fungerar så dumt å ändra.

Delad för mig låter som man inte har gemensam. :thinking:

Så ett klargörande hade varit trevligt. :man_shrugging:

1 gillning

Samma här, delad brukar ju vara flera i min bok. :joy::joy::joy: Sen kan man ju ha delad ekonomi men inte dela med sig av t e x bakelserna. :joy::joy:

1 gillning

Ja det är sant. Jag tänkte mer på att vi delar lika på :slight_smile:

Men ja, vi har gemensamt så att allt kommer in på samma konto och vi betalar gemensamma och egna räkningar därifrån. Där dras också allt sparande. Det som blir över använder vi eller spara lite mer.

Efter vi infört en månads udget har vi diskuterat pengar mycket mindre.

Kul att läsa hur lika men ändå olika alla gör :+1::wink:

1 gillning

Alla som är gifta delar ju 50 / 50 på det som blir kvar oavsett om det inte finns förord dvs :slightly_smiling_face:

Men det är väl när man skiljer sig? :joy::joy::joy: