Hur fungerar en modern bils AC?

Ger kompressorn kyla eller inte kyla? Dvs vid värme väljer bilen att det behövs AC. Hur kallt det ska bli i bilen sköter fläkten främst?

Eller kan kompressorn i moderna bilar reglera hur mycket kyla som ska levereras, inte bara genom av och på? Kan man i så fall låsa fläkten på en ganska låg nivå och sänka temperaturen. Sytet skulle vara att få kallt i bilen utan att fläkten dundrar på.

@RolexJocke ligger ju när till hands att fråga, men många andra här är ju också kunniga på både det ena och andra.

Jag kan 777 AC system iallafall

Anteckning 2020-08-31 104518

4 gillningar

Har du ACC så går kompressorn av och på om den har magnet koppling, är den ventilreglerad så vet jag faktiskt inte på rak arm om det är av och på eller om den stryper flödet. Har du inte ACC så är den alltid på och då lägger du till värme med värmereglaget för att få mindre kyla. AC’n fungerar bara när fläkten är på så du kan inte bara köra med uteluften in i utblåsen

2 gillningar

Perfect. Den vull Jag ha I bilen…:sweat_smile:. När jag flög sist sa de i högtalarna något jag reagerade på. Att luften byts i kabinen på 3 minuter. Låter nästan för bra för att vara sant. Eller?

Är det ACC jag menar? Vad sitter i moderna bilar?

ACC = Automatic climate control. Om du kan ställa att du vill ha en viss temperatur så har du ACC annars har du AC.

2 gillningar

Då är det ACC jag menar. @RolexJocke nämner ju två varianter. Används båda(inte samtidigt😁) i moderna bilar?

Vad är det för bil?

stämmer ganska bra det. Beror lite på vilket flygplan å så.

1 gillning

I första hand är jag nyfiken på Volvo(XC60). Även om frågan intresserar mig rent generellt.

Volvon har magnetkoppling så det är av och på som gäller, det hörs och märks när man står på tomgång.

Då är det bara fläkten som reglerar kylan när ACn är på? Mer fläkt=mer kyla in i kupén, mindre fläkt = mindre kyla in i kupén?

Nej fläkten reglerar lufttillströmningen, kylan regleras av kompressorn. Med ACC sitter det sensorer i bilen som känner av temperaturen och då säger till kompressorn om den ska vara av eller på. Sen kan man få känslan att det är kallare vid full fläkt men faktum är att fläktluften höjer värmen någon grad då den blåser yttertemperaturen på den kalla luften. Mest kyla blir det på 1:an men då får man ju inte den på sig så det märks inte. Lite svårt att förklara så man förstår men jag hoppas det inte blev allt för rörigt.

3 gillningar

Jag är med på vad du menar. Tack för hjälpen att räta ut en del hjärnvindlingar…:+1:

1 gillning

JÄVLAR så bra… men fru är säker det bli kallare för hon har maxfläkt…

1 gillning

Kan inte låta bli att undra hur AC anläggningarna ser ut i de bilar som skeppas till Dubai? Att skapa kyla ur luft som är så varm som den ni har kan inte vara enkelt ?

1 gillning

Ingen skillnad mot det som skeppas till Sverige eller någon annanstans i världen.

De brukar sätta på bakrutedefrostern för att få lite svalare i kupén. :joy::joy::joy::joy::joy:

Vet du det ?
Har för mig att bilar ,åtminstone förr, kunde utrustas lite olika beroende på marknad?

Hursomhelst att bygga AC i en bil som skall fungera i extrema temperaturer är nog något av en utmaning. Tycker det är knappt AC i min bil räcker till när det är de där 2 dagarna per år av riktig hetta i Sverige.

Värden vore så mycket bättre om folk lät bli fläktreglaget på bilar med ACC :smirk:

3 gillningar