Är det någon som vet hur ApplePay och dess koppling till bankkort fungerar? Om man tar bort ett kort från ApplePay, och sedan kopplar ett nytt kort, kan någon som har det gamla kortnumret då dra från det nya?
Jag tycker inte det låter rimligt, men låt mig förklara.
Jag har Amazon Prime, och därmed mitt kort kopplat till mitt Amazon-konto. För typ en månad sedan så noterade jag att någon handlat presentkort för drygt 8000:- på mig Amazon-konto, antagligen någon som fått tag på mitt lösenord genom något läckage, och efter det så spärrades Amazon-kontot pga misstänksam aktivitet. Jag reklamerade köpet till min bank (Swedbank) och de spärrade kortet och jag fick ett nytt kort och fick tillbaka pengarna. Det nya kortet jag fick kopplade jag naturligtvis till ApplePay, precis som mitt gamla, för att slippa betala med fysiskt kort som ett djur. Strax efter det så noterade jag att Amazon gjort nya dragningar på runt 5000:- på mitt konto, och jag ringde då bankens kundtjänst för att fråga hur det kunde gått till, då jag inte lagt in mitt nya kort på Amazon (det kontot är fortfarande spärrat och jag kommer inte åt det). De sa då att när jag lade in det nya kortet i ApplePay så kopplades det antagligen ihop med det gamla i Apples system, så att dragningar kunde ske. Jag tycker det låter märkligt, och det borde inte fungera så. Någon som vet?
Nå, det nya kortet jag fått spärrades också och jag fick återigen ett nytt, och naiv som jag är så tänkte jag att det kan väl ändå inte vara så att det kan dras från det också, så jag kopplade det också till ApplePay, och blev av med resten av pengarna på kontot... Ser inte fram emot att reklamera det till banken, de är nog trötta på mig vid det här laget.
Har inte kunnat byta lösenord då kontot är spärrat, vilket borde göra att ingen annan kan logga in och handla på det heller, men Amazon drar ändå pengar som sagt. Hela situationen är konstig.
Kunde du betala online med Swedbank hos andra tjänster när det strulade?
Jag fick för en tid sedan problem med att betala med Swedbank online. Det löste sig efter att jag stängt av möjligheten för onlinebetalningar och sedan slagit på den igen.
Nja, är inte hundra på att banken menar ApplePay. Svenska Amazon ser inte ut att stödja ApplePay enns.
Går det att se från vilket Amazon de falska köpen gjordes?
Du matar inte in ditt nya kort på nån enhet som kan vara hackad, nån dator eller mobil?
Är draget på amerikanska Amazon.
Tja, har bara matat in kortet på min iPhone och Mac, vet inte hur stor risk det är att någon av dem är hackad, men antagligen ganska liten.
Noterade att senaste dragningen är märkt "AMAZON RET", inte "AMAZON Mkt US" som tidigare dragningar, så verkar vara en annan typ av dragning. Amazon Retail?
Får försöka ringa deras kundtjänst.
Kanska man bara ska stänga ner kontot och öppna ett nytt, koppla om alla tjänster, autogiron, löneutbetalning mm till ett nytt, jobbigt men kanske ändå enklare än att fortsätta bråka med detta.
Det låter ju ganska jobbigt att ändra lönekonto och sånt.
Jag hade kontaktat banken igen och frågat vad jag ska göra. Är ju inte ditt jobb att jaga Amazon när du inte har handlat där.
Tänker att de får hjälpa dig reda ut det här, det är ju deras produkter som gör att du får problem.
Chattar med banken. De säger att om man lagt in ett kort för dragning av någon tjänst så kan det hända att de kan fortsätta dra pengar även om man spärrar kortet. Låter osäkert.
Antagligen inte relaterat till Apple Pay mao, det var bara att den första gången jag pratade med banken så trodde personen jag talade med det.
Nu ringer jag Amazon, får se hur många hundra kr det samtalet går på!
Så, Amazon-kontot upplåst, nytt lösen och 2-stegsverifiering inställt, och de har startat ett ärende om bedrägeri. Gamla kortet ligger inte kvar som betalningsmetod där.
Talat med banken, och de har spärrat mitt kort igen och skickar ett nytt. De säger att de kan se att senaste dragningen skedde från mitt nya kort, men de kan inte förklara hur eftersom jag inte lagt in det varken på Amazon eller någon annan stans. Hoppas i alla fall att det är slut på detta nu. Kanske ska låta bli att lägga in nya kortet i Apple Pay, för säkerhet skull, och handla allt på kreditkortet som ligger där.