Hur fungerar AirPlay 2 och olika SSID? Jag har ett Unifi-nät men olika SSID. Det kloka i det kan man diskutera, men det är inte frågan här.
Vad är det högtalarna känner av då de fungera oavsett vilken SSID jag använder? Och var går gränsen så att säga, det kan ju inte fungera om jag har två routrar hemma och hötalaren är på en och telefonen på en andra?
Högtalarna behöver inte bry sig. Det är routern som fixar att det funkar.
När du har två routrar så har du två separata nätverk. Det kan få till på en router också genom att ha olika vlan.
Man kan jämföra två ssid som två olik bätverkskablar även om den jämförelse haltar en del.
AirPlay till Apple TV fungerar utan att man ens är ansluten till nätverket. Vet inte hur det är med högtalare.
Apple TV meddelar även sin AirPlay-kompatibilitet via BLTE-annonsering (Bluetooth Low Energy) som innehåller Apple TV:ns IP-adress. Apple TV HD använder Bluetooth 4 och Apple TV 4K använder Bluetooth 5. Apple-enheter som finns i närheten av en Apple TV, vanligen i samma rum, hör annonseringen och försöker att upprätta en AirPlay-session via det befintliga nätverket. Den här metoden använder inte Bonjour, och den kräver inte heller att båda enheterna finns i samma nätverk. Så länge som enheterna finns inom Bluetooth-räckvidden så att de kan höra annonseringen, och det inte finns några brandväggar som begränsar tillgången från källenheten till Apple TV bör den här metoden fungera.
Tycker det var en bra liknelse, det som spelar roll är ju vad AP’n man ansluter till är kopplad till sen och hur det är konfigurerat där.
@xms67 du säger att du har två routers med unifi-nät.
Gissar att du menar två accesspunkter? Som i sin tur är kopplade till en router?
Eller är ena en router och andra en unifi-ap?
Jag har två nätverk konfigurerat i min AirPort TimeCapsule. Ett SSID som är för oss som bor här och ett gästnätverk för besökare. Mina högtalare är anslutna till det nätverk som är för oss boende. Om jag ansluter till gästnätverket fungerar inte AirPlay till mina högtalare.