…eller i biorummet? För egen del är sovrummet mer prioriterat. Saken är att jag gillar att ha det riktigt mörk i sovrummet. Och där vi bor nu ligger sovrummet mot Nordost vilket innebär att solen strålar snett mot fönstret och sedan rakt på mitt sovande bättre jag. Vi har inte gamla hederliga persienner utan en rullgardin. Problemet med rullgardiner är ju att de tenderar att lämna en liten springa mellan sig och väggen. Det är ju inte så att (rull)gardinen liggen inne i utfasningen för fönstret.
Jag petar således in gardinen i fasningen så att solen inte kan stråla på mig. Problemet är då att glipan i andra ändan blir större samt att det är svårt att peta in gardinen hela vägen upp. Om man nu ska undvika detta irriterande problem, vad gör man då?
Jag har tänkt att ett sätt att lösa detta är att sätta upp en utstickande list på ca 10 cm vid fönstret på sidan som vetter mot sängen. Den skulle då ligga utanför gardinen och på så sätt blockera solen/ljuset. Ett annat alternativ skulle vara att ha en gammeldags böjd gardinstång och sätta upp en mörk gardin som bara hänger på respektive sida. Min erfarenhet är dock att gardiner har en tendens att lämna små glipor mot väggen. Ett tredje mer radikalt grepp är ju att komplettera gardinen med att sätta upp kardborreband på väggen och motsvarande på gardinen och smack sitter det som betong. Det estetiska i detta går ju dock att diskutera. Samtidigt syns det ju inte då gardinen rent naturlig hänger tätt mot väggen.
Ja, frågan är hur ni har löst detta, om ni nu känner igen er eller hur ni skulle lösa det?
Har provat med olika metoder med mörkläggningsgardiner med ljuset glipar in ändå. Sätta tejp är nog bästa alternativ vilket jag gjort men inte som himla estetiskt. Har funderat på att montera in gardiner på en ram (typ som man gör för myggnät) som passar in exakt inuti fönsternisch. På dagarna lägger man den under sängen när det inte behövs.
Ska man få mörkt med gardiner måste de gå hela vägen ner till golvet samt långt förbi fönstren på sidorna för att ta bort indirekt ljus. Men svårt ovanför fönstret känner jag
Det ligger mycket i det där. Problemet är just att har man det ganska mörkt är det väldigt bra om det är riktigt mörkt. Jag har ju sämsta varianten. Att en springa i kanten av gardinen släpper in solen rakt i ansiktet på mig. Det händer tex att jag ligger i “mörker” med ansiktet och sedan vänder jag mig om och får solen rakt i ansiktet. Vaknar då direkt.
När jag väl somnat kan jag sova genom tredje världskriget, men vill ha mörkt och tyst när jag väl ska somna. Förutom när jag är full, då kan jag somna hur fan som helst
Har du inte varit i det militära? Där fick man ju lära sig att somna hur och var som helst. För egen del är det morgonen som plågar mig. Är det för ljust vaknar jag gärna runt 6.